طرز تهیه قیسی پلو اردبیلی خوشمزه و مجلسی با مرغ مرحله به مرحله

طرز تهیه قیسی پلو

 

یکی از پلو های بسیار خوشمزه است که اصالت آن به شهر اردبیل باز می گردد. این پلو خوشمزه طعمی ماننده مرصع پلو و شیرین پلو را دارد و می توانید با گوشت یا مرغ تهیه کنید. اگر این پلو خوشمزه را امتحان نکردید پارسی دی به شما پیشنهاد می دهد قیسی پلو را حتما در برنامه غذایی خود جای دهید، این غذا علاوه بر طعم و مزه بی نظیر خود بدلیل داشتن قیسی خواص بسیار زیادی از جمله آهن، پتاسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین A,B,C می باشد. این غذا بدلیل داشتن ویتامین C بسیار مناسب برای زمانی است که سرما خورده اید. امروز در پارسی دی قیسی پلو با مرغ بسیار خوشمزه را به شما آموزش می دهد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۲ پیمانه
قیسی۱ پیمانه و ۱/۲ پیمانه
کشمش۱/۴ پیمانه
فیله مرغ یا سینه مرغبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین و برگ بوبه مقدار لازم

طرز تهیه قیسی پلو با مرغ

مرحله اول : پختن مرغ

ابتدا مقداری کره به همراه روغن را داخل قابلمه ریخته تا داغ شود (دلیل اضافه کردن هم کره و هم روغن به خاطر این می باشد که کره زود نسوزد) سپس سینه مرغ یا فیله بدون استخوان مرغ را (اگر از فیله استفاده می کنید آن ها را به اندازه دلخواه خرد کرده) اضافه کرده و خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود سپس در حین سرخ شدن به آن زعفران و کمی نمک و فلفل سیاه و برگ بو افزوده و روش مقداری آب ریخته و اجازه می دهیم تا مرغ ها خوب مغز پخت شوند.

مرحله دوم : تفت دادن قیسی و کشمش

قیسی ها را داخل آب سرد غوطه ور کنید بگذارید چند دقیقه بماند تا تمیز شود این کار را چند بار تکرار می کنیم سپس قیسی ها را آبکش کرده و داخل تابه مقداری کره ریخته و قیسی ها را خوب تقت می دهیم (می توانید قیسی ها را درسته و یا با قیچی آشپزخانه به دو قسمت تقسیم کنید) قیسی های تفت داده شده را خارج و کنار می گذاریم.

داخل همان تابه کشمش ها را نیز تفت داده و برای دو دقیقه درب تابه را گذاشته تا نرم شوند.

مرحله سوم : دم گذاشتن قیسی پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید سپس داخل قابلمه آب ریخته تا به جوش بیاد سپس برنج را اضافه می کنیم و کف روی برنج را می گیریم سپس برنج را آبکش کرده و کف قابلمه نچسب روغن ریخته و چند عدد از قیسی ها را می چینیم و سپس روی یک لایه برنج ریخته و مقداری از قیسی تفت خورده به همراه کمی دارچین را اضافه می کنیم این کار را در چند لایه تکرار کنید تا برنج تمام شود سپس در انتهای پخت به آن کمی روغن یا کره به همراه زعفران دم کرده اضافه کنید و در ظرف سرو کشیده و با کشمش ها تزئین می کنیم و به همراه مرغ های پخته شده در مرحله اول سرو می کنیم. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قیسی پلو

  • اگر قیسی تازه در دسترس نداشتید می توانید از قیسی خشک استفاده کنید.
  • در بعضی از رسپی ها جوز هندی استفاده شده به دلخواه می توان اضافه کرد.
  • برای متعادل کردن طعم غذا از مقداری زرشک تفت داده نیز لای قیسی ها می توانید اضافه کنید.

همچنین ببینید

 

از
12
دیدگاه