طرز تهیه پیاز پلو اردبیلی خوشمزه و سنتی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه پیاز پلو

 

سوغان پلو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی سنتی می باشد که اصالت آن برای شهر اردبیل می باشد در زبان ترکی به پیاز سوغان گفته می شود به همین دلیل به این غذا سوغان پلو نیز گفته می شود. این غذا عطر و طعم بسیار خوبی دارد و در بین مردم اردبیل بسیار محبوب است پیازهای کوچک بنفش را باید به صورت درسته برای این غذا سرخ کنید شما می توانید این غذا را مانند دیگر غذاهای ایرانی سنتی با گوشت یا مرغ و یا گوشت چرخ کرده تهیه کنید. امروز در پارسی دی پیاز پلو با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پیاز بنفش کوچک۱۰ عدد
برنج۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز متوسط۲ عدد
نمک و آبلیموبه مقدار لازم
آرد نخودچی۲ ق غذا خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و سماقبه مقدار لازم

طرز تهیه پیاز پلو اردبیلی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: سرخ کردن پیاز

ابتدا پیازهای کوچک را پوست بگیرید و آن را بشورید و داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و پیازها را به صورت درسته با مقداری نمک و آبلیمو تفت دهید تا مغز پخت و طلایی شوند حتما حرارت ملایم باشد تا خوب سرخ و یکدست شوند.

مرحله دوم: تهیه مواد گوشت چرخ کرده

۱ عدد پیاز را رنده ریز بزنید و داخل کاسه ریخته و به همراه گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی و نمک و فلفل سیاه و سماق خوب ورز دهید سپس برای نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا منسجم شود در همین حین پیاز دیگر را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند.

مرحله سوم: سرخ کردن گوشت قلقلی

مواد را از یخچال خارج کنید و به اندازه یک گردو از گوشت بردارید و در دست گرد کنید و داخل تابه مقداری روغن ریخته پس داغ شدن گوشت قلقلی ها را سرخ کنید و در انتها وقتی سرخ شدن مخلوط پیازداغ مرحله قبل را به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: پخت پیاز پلو اردبیلی با گوشت چرخ کرده

در ادامه برنج را که از قبل با کمی نمک خیس کردید روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد در حین جوشیدن کف روی برنج را بگیرید و برنج را آبکش کنید سپس کف قابلمه روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را قرار دهید و یک لایه برنج و مقداری از پیازهای درسته سرخ شده و کمی گوشت قلقلی قرار دهید و روی آن زعفران بریزید و مجدد این لایه را تکرار کنید تا گوشت و برنج و پیاز تمام شود سپس برنج را به مدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت پیاز پلو

  1. می توانید برنج را جداگانه دم بگذارید و در انتها و در هنگام سرو روی مواد پیاز و گوشت قلقلی را بریزید.
  2. تعداد پیازهای درسته بسته به تعدادی می باشد که می خواهید برای آنها پلو را تهیه کنید.
  3. تهیه پیاز داغ و مخلوط کردن آن با گوشت قلقلی اختیاری می باشد.
  4. می توانید بجای آرد نخودچی از آرد یا پودر سوخاری استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه پیاز پلو اردبیلی خوشمزه و سنتی با گوشت چرخ کرده
2.3 (46.67%) 3 votes