طرز تهیه سماق پلو خوشمزه و مجلسی با گوشت قلقلی به روش اردبیلی

طرز تهیه سماق پلو

 

یکی از غذا سنتی و اصیل ایرانی می باشد که اصالت اردبیلی دارد و بطور خاص برای شهر نمین در ۲۵ کیلومتری اردبیل است، شاید به جرات می توان گقت سماق پلو رقیب سرسخت کوبیده می باشد مخصوصا اگر در کنارش گوجه و فلفل کبابی سرو شود. سماق قرمز آذربایجان بسیار خوش رنگ و ترش مزه می باشد و وقتی که با برنج ایرانی مخلوط شود طعم و عطر بی نظیری می گیرد. از خواص سماق می توان به ویتامین C بالا و مقدار زیادی آنتی اکسیدان اشاره کرد. در پارسی دی امروز سماق پلو را با هم یاد می گیریم با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۳ پیمانه
سماق۵ ق غذا خوری
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
گوجه فرنگی۲ عدد
پودر سوخاری۲  ق غذا خوری
زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه دنده پلو خوشمزه، لذیذ و مجلسی با دنده گوسفندی به روش ایلامی

طرز تهیه سماق پلو

مرحله اول : تهیه گوشت قلقلی

ابتدا پیاز را پوست کنده و رنده ریز می زنیم و آب اضافی آن را گرفته و داخل کاسه می ریزیم سپس گوشت چرخ کرده به همراه سیر رنده شده و ادویه ها را به همراه کمی سماق و پودرسوخاری و کمی زعفران اضافه می کنیم و شروع به ورز دادن می کنیم تا خوب مسنجم شود سپس به دلخواه از مقداری گوشت برداشته و گرد می کنیم و برای بیست دقیقه داخل یخچال می گذاریم تا خودش را گرفته و در حین سرخ شدن وا نرود.

مرحله دوم : سرخ کردن گوشت قلقلی

داخل تابه کوچک روغن ریخته تا داغ شود سپس گوشت قلقلی ها را خوب سرخ می کنیم و در حین سرخ کردن آنها را زیر و رو کرده تا برشته شوند.

مرحله سوم : دم گذاشتن سماق پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید و وقتی نرم شد آبکش کنید (برای داشتن ته دیگ ته چین داخل یک کاسه یک تخم را شکسته و کمی زعفران و ۲ ق غذا خوری روغن و ۱/۲ پیمانه ماست شیرین ریخته و کمی از برنج را داخل موادمون می ریزیم) (اگر دوست نداشتید از ته دیگ سیب زمینی یا نان لواش نیز می توانید استفاده کنید) سپس کف قابلمه را روغن ریخته و برنج را اضافه می کنیم و با کفگیر منسجم می کنیم سپس از برنج سفیدمون می ریزیم و روش سماق می پاشیم و گوشت قلقلی های سرخ شده را وسط برنج قرار می دهیم و روش مابقی برنج را ریخته و دم می گذاریم و در انتهای پخت کمی کره روی برنج می ریزیم و در ظرف سرو به همراه گوجه های کبابی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت سماق پلو

  1. برای قرمز شدن رنگ برنج می توانید کمی آب لبو را هنگام پختن برنج بهش اضافه کنید.
  2. می توانید گوشت قلقلی ها را در کنار برنج سرو کنید.
  3. اگر مواد گوشت قلقلی شل بود کمی آرد نخودچی اضافه کنید.
  4. میزان سماق بستگی به ذائقه شما دارد می توانید بیشتر بریزید.

همچنین ببینید

طرز تهیه سماق پلو خوشمزه و مجلسی با گوشت قلقلی به روش اردبیلی
4.2 (83.33%) 6 votes