طرز تهیه مرصع پلو مجلسی و خوشمزه با مرغ یا گوشت

دستور پخت مرصع پلو

 

جواهر پلو یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که معمولا برای مراسم و مجالس مهم تهیه می شود. این غذا را می توان هم با مرغ و هم با گوشت تهیه کرد. مرصع پلو عطر و طعم فوق العاده ای داشته و رنگ زیبایی به سفره غذای شما می دهد. در این آموزش آشپزی از وبسایت پارسی دی قصد داریم تا طرز تهیه این غذا را هم با مرغ و هم با گوشت توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

مرغ۸ تکه
برنج۶ پیمانه
پیاز متوسط۲ عدد
کشمش پلویی۲۰۰ گرم
زرشک۲۰۰ گرم
خلال بادام۱۰۰ گرم
خلال پسته۱۰۰ گرم
خلال نارنج که تلخی آن گرفته شدهنصف پیمانه
هویج رنده شدهیک تا دو عدد
گلاببه مقدار لازم
شکربه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ

مرحله ۱

ابتدا فیله های مرغ را با پیاز، نمک، فلفل و زعفران و آبلیمو طعم دار کنید. سپس خلال های پسته و بادام را در گلاب خیس کرده تا نرم شود. خلال پوست پرتغال یا نارنج را حتما چندین مرتبه در آب سرد خیس کنید و چند مرتبه آن را بجوشانید تا تلخی آن برطرف شود.

مرحله ۲

زرشک و کشمش را جداگانه شسته و در داخل آبکش قرار دهید. هویج ها را به شکل ریز خرد کرده یا با رنده درشت به شکل اریب خرد کنید و با کمی شکر و کره یا روغن تفت دهید.

مرحله ۳

پس از گذشت یک تا دو ساعت از مزه دار کردن مرغ، پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. سپس فیله های مرغ را به پیاز اضافه کرده و تفت بدهید. نمک و فلفل و زعفران را نیز به آنها اضافه کنید. شعله گاز را کم کرده و در تابه قرار دهید تا مرغ ها به آرامی بپزند. در صورتیکه به آب نیاز داشت، کمی آب اضافه کرده و اجازه دهید تا مرغ ها پخته شوند. فقط مراقب باشید تا مرغ ها پیش از حد نپخته و له نشوند.

مرحله ۴

در یک قابلمه تا نصف آب ریخته و بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. سپس برنج خیس خورده را به آن اضافه کنید و مقداری نمک بریزید. صبر کنید تا کمی برنج نرم تر شود و آن را آبکش کنید.

مرحله ۵

داخل قابلمه روغن بریزید و ته دیگ را به انتخاب خودتان نان یا سیب زمینی قرار دهید. سپس برنج را روی آن ریخته و در وسط جمع کنید و با انتهای قاشق چند سوراخ در داخل برنج ایجاد نمایید. کمی آب جوش را با روغن مخلوط کرده و روی برنج بریزید. بر روی درب قابلمه کیسه دمکنی قرار داده و زمانی که در قابلمه بخار ایجاد شد، شعله گاز را کم کنید.

مرحله ۶

اکنون خلال پوست پرتغال را با کمی شکر و کره یا روغن تفت می دهیم تا حدی که رنگ آنها نارنجی خوشرنگ شود. آنها را کنار می گذاریم. سپس خلال پسته و بادام را آبکش کرده و با کمی روغن و کره تفت می دهیم. کشمش را نیز با روغن و کره تفت می دهیم. زرشک را نیز با کمی روغن و شکر تفت می دهیم.

مرحله ۷

تمام مواد تفت داده شده در مرحله ششم، برای تزئین مرصع پلو هستند. زمانی که برنج دم کشید، مقداری از برنج را برداشته و با زعفران ترکیب می کنیم. برنج را در یک دیس ریخته و با زعفران و مواد تفت داده شده تزئین می کنیم. سپس یک لایه مرغ بدون آب را بر روی برنج ها قرار داده و تزئین می کنیم. مرصع پلو یک غذای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که معمولا برای مجالس و مهمانی ها تهیه می شود. در این مقاله سعی کردیم تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم. امیدوارم که از طرز تهیه این غذا لذت برده باشید و حتما این غذا را برای خود و اعضاء خانواده تان تهیه کنید.

فوت و فن های دستور پخت مرصع پلو

  1. مرصع پلو را می توان با گوشت نیز تهیه کرد. برای این منظور می توانید از گوشت چرخ کرده یا گوشت خورشتی استفاده کنید.
  2. اگر از گوشت خوشتی استفاده می کنید، گوشت ها را مانند مرغ با پیاز و نمک و … طعم دار کنید و سپس مثل مرغ تفت داده و در نهایت بر روی برنج بریزید.
  3. اگر از گوشت چرخکرده استفاده می کنید، یک پیاز را رنده کرده و آب آن را دور بریزید. سپس به گوشت، پیاز  نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. همه این مواد را به خوبی ترکیب کرده و ورز بدهید. سپس آنها را به صورت قلقلی در آورده و در روغن تفت بدهید. کمی درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا به خوبی مغزپخت شود. در نهایت برای تزئین در داخل دیس مرصع پلو قرار دهید.

 

همچنین ببینید

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی و خوشمزه با مرغ یا گوشت
4 (80%) 9 votes