طرز تهیه جواهر پلو خوشمزه و مجلسی با فیله مرغ به روش شیرازی

طرز تهیه جواهر پلو

 

مرصع پلو یکی از غذا های سنتی و بسیار زیبای ما ایرانی ها می باشد البته جواهر پلو به نام های هفت رنگ، آجیل پلو،رنگنیک پلو نیز معروف است. در واقع مرصع یعنی جواهر نشان و به علت اینکه این غذا با انواع خلال های رنگی و سبزیجات تزئین می شود به آن جواهر نشان می گویند، جواهر پلو به دلیل زیبایی و خوشمزه بودن گزینه مناسبی برای مهمونی و دورهمی می باشد و طرز تهیه آن بسیار راحت است. برای تهیه این غذای خوشمزه می توانید مرغ را حلزونی و یا ریش ریش شده استفاده کنید. البته بعضی ها از گوشت نیز برای تهیه جواهر پلو استفاده می کنند. امروز در پارسی دی جواهر پلو خوشمزه و زیبا را با هم یاد می گیریم با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۲ پیمانه
سینه مرغ یا فیله مرغبه مقدار لازم
هویج۲ عدد
خلال پسته۵۰ گرم
خلال بادام۵۰ گرم
کشمش۱/۲ پیمانه
زرشک۱/۴ پیمانه
خلال پوست پرتقال۱/۲ پیمانه
گلاب۱/۴ پیمانه
شکر۲ ق غذا خوری
کرهبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیربه مقدار لازم

طرز تهیه جواهر پلو

مرحله اول : مرینت کردن سینه مرغ

ابتدا سینه مرغ را به دلخواه مکعبی خرد کرده یا نواری برش داده و یا درسته پخته سپس سینه مرغ را با زعفران و ۱ ق غذا خوری آبلیمو و نمک و فلفل سیاه و پودر سیر خوب مزه دار کنیم و برای ۱ ساعت بگذارید داخل یخچال سپس از یخچال خارج کرده سپس داخل تابه با مقداری روغن خوب سرخ می کنیم (اگر حلزونی میخواهید با کمک یک خلال دندان خوب فیکس کنید سپس آنها را سرخ کرده و اگر ریش ریش می خواهید مرغ را با مقداری آب پخته سپس ریش ریش کنید) مرغ را با توجه به نوع انتخابی شما حاضر کنید.

مرحله دوم : خیساندن آجیل جواهر پلو

خلال بادام و پسته را با گلاب خیس کنید و کنار بگذارید.

خلال پوست پرتقال را خیس کرده و چندین بار آبش را عوض می کنیم سپس چند بار جوشانده و هر بار آب سرد روی خلال ها گرفته این کار را تکرار کرده تا تلخی خلال پرتقال از بین برود. زرشک را نیز با مقداری آب خیس کرده. هویج را رنده کنید یا به صورت رشته ای خرد کنید.

مرحله سوم : دم گذاشتن برنج

برنج را از قبل با نمک خیس کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد کف روی برنج را گرفته و آبکش کنید ته دیگ سیب زمینی آغشته به کنجد را کف قابلمه بچینید سپس برنج را دم گذاشته و در انتهای پخت مقداری زعفران و کره روی برنج ریخته.

مرحله آخر

هویج ها را با مقداری آب و یک ق غذا خوری شکر داخل تابه ریخته تا نرم شود و در انتهای کمی زعفران به هویج ها می زنیم تا خوش رنگ شوند.

خلال بادام و پسته و پرتغال را داخل تابه ای کوچک با مقداری کره خوب تفت داده.

زرشک را با مقداری شکر و آب خوب تفت می دهیم.

کشمش را نیز با مقداری کره تفت می دهیم تا پف کند.

در آخر برنج را در ظرف دیس کشیده و به صورت خط خط و تیکه تیکه یک لایه مرغ و یک لایه هویج و … همین طور همه مواد آجیل را روی جواهر پلو ریخته و همراه با سالاد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت جواهر پلو

  • اگر زمان کافی برای تهیه جواهر پلو داشتید خلال بادام و پسته را از شب قبل خیس کنید.
  • آخرین باری که خلال پرتقال را می جوشانید کمی شکر داخلش ریخته.
  • از ران مرغ نیز می توانید استفاده کنید.
  • از قیصی یا آلبالو نیز در تهیه آجیل جواهر پلو می توان استفاده کرد.

همچنین ببینید

طرز تهیه جواهر پلو خوشمزه و مجلسی با فیله مرغ به روش شیرازی
3.7 (74.12%) 17 votes