طرز تهیه شیر پلو اردبیلی خوشمزه و مجلسی با مرغ، کشمش و خرما

طرز تهیه شیر پلو

 

یکی از غذاهای سنتی و ایرانی می باشد که مخصوص آذری زبان ها می باشد که به اصطلاح سوتی پلو به آن می گویند. سوت در ترکی به معنی شیر می باشد و بیشتر در استان اردبیل این غذا تهیه می شود. بیشتر رنگ این غذا زرد است حالا بنا به رسپی زعفران یا زردچوبه به آن زده می شود. این غذا بسیار مقوی می باشد و ترکیب شیر و زردچوبه که در هند به این ترکیب جادویی شیر طلایی گفته می شود و بیشتر در برنامه غذای خود استفاده می کنند. اما شیر پلو را می توانید با خرما یا کشمش یا ماهی دودی یا مرغ سرو کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیر پلو با مرغ، کشمش و خرما را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
شیر۲ پیمانه
کشمش۲ ق غذا خوری
زعفران دم کرده۳ ق غذا خوری
خرما۵ عدد
فیله مرغ۵ عدد
کره و روغنبه مقدار لازم
لیموترش۱ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه شیر پلو اردبیلی با مرغ، کشمش و خرما

مرحله اول: آماده سازی مرغ

ابتدا فیله های مرغ را به همراه ادویه و کمی نمک و زعفران و آب لیموترش مزه دار کنید و برای ۱ ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه دار شود سپس از یخچال خارج و داخل تابه کمی روغن و کره ریخته و فیله های مرغ را با حرارت کم سرخ کنید تا پخته و نرم شوند.

مرحله دوم: جوشاندن برنج

برنج را با کمی آب خیس کنید و کنار بگذارید سپس بعد از ۲ الی ۳ ساعت آب آن را خالی کنید و شیر اضافه کنید چون این پلو به صورت کته دم گذاشته می شود مقدار شیر و برنج را تنظیم کنید تا برنج شما شفته نشود به اندازه یک بند انگشت شیر باید بالاتر از سطح برنج باشد.

مرحله سوم: دم گذاشتن شیر پلو

در ادامه قابلمه برنج را روی حرارت قرار دهید و کمی زردچوبه و زعفران و روغن داخل آن بریزید و هم بزنید و اصلا از پای گاز نرید چون به دلیل استفاده از شیر ممکن است سر برود وقتی شیر تبخیر و برنج نرم شد دمکنی را روی درب قابلمه قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه شیر پلو را دم بگذارید.

مرحله چهارم: تهیه شیر پلو

در ادامه کشمش ها را داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید تا پف کند سپس هسته خرما را خارج کنید و آن را نیز کمی تفت دهید تا نرم شود بعد از دم کشیدن شیر پلو آن را در سینی سرو کشیده و به همراه تکه ها مرغ سرخ شده و کشمش و خرما تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیر پلو اردبیلی

  1. به دلخواه می توانید به برنج در حال جوش ۱ ق غذا خوری گلاب اضافه کنید.
  2. بهتر است از شیر پرچرب محلی برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  3. مقدار زردچوبه بهتر است برای این اندازه برنج ۱ ق چای خوری باشد اگر بیشتر بریزید ممکن است به تلخی بزند.
  4. با هر ادویه دلخواهی می توانید مرغ را مزه دار کنید و یا حتی می توانید از تکه های ران و سینه استفاده کنید و آن را آبپز کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه