طرز تهیه کلمپه کرمانی اصل خانگی خیلی راحت و خوشمزه با فرو بدون فر

طرز تهیه کلمپه کرمانی

 

یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی می باشد، همان طور که از اسم این شیرینی پیداست برای استان کرمان می باشد که شما می توانید با چند قلم مواد این شیرینی خیلی خوشمزه و سنتی را در خانه تهیه کنید. شما می توانید در بین این شیرینی از پسته یا خرما استفاده کنید و یکی از بهترین رسپی های شیرینی کلپه کرمانی می باشد که طعم بی نظیری دارد. این شیرینی را می توانید مانند دیگر شیرینی ها با فر و بدون فر در خانه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه کلمپه کرمانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد۵۰۰ گرم
کره یا روغن جامد۲۵۰ گرم
ماست۱۲۵ گرم معادل ۲/۳ پیمانه
بیکینگ پودر۱/۲ ق چای خوری
زرده ی تخم مرغ۱ عدد
گلاب۲۰ گرم معادل ۱ ق سوپ خوری
خرمای چرخ شده۲۵۰ گرم
زعفران غلیظ دمکرده۱ ق سوپ خوری
گردوی نگینیبه مقدار دلخواه
پودر پسته۲ ق سوپ خوری
رنگ خوراکی سبزبه مقدرا لازم

مواد لازم برای ادویه مخصوص

زنجبیل۱/۴  ق چای خوری
هل۱/۲ ق چای خوری
دارچین۱/۲ ق چای خوری
میخک۱/۸ ق چای خوری
جوز هندی۱/۸ ق چای خوری
رازیانه پودر شده۱/۸ ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید بیکینگ پودر را به ماست اضافه کنید و هم بزنید و کنار قرار دهید تا ماست پف کند. روغن جامد یا کره را کمی ذوب کرده و‌ با آرد الک شده مخلوط کرده و ماست را افزوده و با دست کمی ورز دهید و زرده ی تخم مرغ را همراه گلاب به آرد افزوده و هم زده و خیلی کم ورز داده تا به صورت خمیر لطیفی در آید.

مرحله دوم: رنگی کردن خمیر

خمیر را به سه قسمت تقسیم کرده و زعفران را به یک قسمت و پودر پسته و رنگ خوراکی را به یک قسمت از خمیر افزوده و همزده و روی خمیر را بپوشانید و برای نیم ساعت زمان دهید تا خمیر در دمای محیط عمل بیاید. خرما ی هسته گرفته و چرخ شده  رو با ادویه ها مخلوط کرده و با پشت قاشق له کنید و اگر خرما سفت بود کمی حرارت داده و یا چند قطره روغن مایع یا گلاب به خرما اضافه کنید، یا می توانید خرما را با ادویه های گفته های شده داخل میکسر ریخته و له کنید.

مرحله سوم: پخت کلمپه کرمانی

در ادامه گردو را افزوده و همزده , از خمیر گلوله های کوچک ۳۰ گرمی برداشته و از ترکیب خرما به اندازه ی ۱۵ گرم معادل ۱ قاشق چا یخوری در مرکز خمیر قرار داده و خمیر را ببندید و داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداخته ایم،با فاصله چیده و مهری را که به آرد برنج آغشته کردید ،روی خمیرها فشرده کنید و خرفه روی کلمپه ها پاشیده و در فر از قبل گرم شده قرار دهید با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت تقریبی ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که زیر شیرینی ها کمی طلایی شود، برای پخت بدون فر نیز باید داخل تابه دو طرفه کاغذ انداحته و شیرینی ها را برای ۱۵ دقیقه داخل آن قرار دهید تا پخته شود. نوش جان

شیرینی کلمپه کرمانی

فوت و فن های دستور پخت کلمپه کرمانی

  1. می‌توانید به مواد خمیر نسکافه هم اضافه کنید تا کلمپه‌ی نسکافه‌ای داشته باشید.
  2. می توانید برای مواد میانی از پسته استفاده کنید.
  3. برای پخت در فر برقی دما را روی ۱۶۰ تنظیم کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه