طرز تهیه شیرینی کلمپه خرمایی خوشمزه کرمان به روش قنادی ها

طرز تهیه شیرینی کلمپه

 

کلمبه یکی از معروف ترین شیرینی های استان کرمان است و به عنوان یکی از سوغات پر طرفدار این شهر به حساب می آید. در تهیه سنتی این شیرینی کلمپه کرمانی ها از روغن حیوانی استفاده می کردند و خانم های با ذوق کرمانی با سر انگشتان خود شیرینی کلمپه خوشگلی تهیه می کردند ولی امروز در قنادی ها برای افزایش ماندگاری شیرینی از روغن قنادی استفاده می کنند ولی شما که در منزل این شیرینی خوشمزه را تهیه می کنید سعی کنید از نصف روغن جامد و روغن صاف قنادی استفاده کنید. امروز در پارسی دی شیرینی کلمپه خرمایی کرمان را به شما یاد خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد سفید۵۰۰ گرم
روغن جامد۲۵۰ گرم
ماست۱۸۰ گرم
زرده تخم مرغ۲ عدد
بیکنیگ پودر۱ ق چای خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
خرما۳۰۰ گرم
دارچین و هل و میخک و زنجبیل و جوز هندیبه مقدار لازم (بستگی به ذائقه خود اضافه کنید ولی بیشترین بخش آن دارچین باشد)
گردو آسیاب شده۱/۲ پیمانه

طرز تهیه شیرینی کلمپه خرمایی کرمان

مرحله اول : مواد میانی شیرینی کلمپه کرمان

تمام ادویه ها را با هم مخلوط کنید، خرما را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پوست آن به راحتی کنده شود سپس با ادویه ها و گردو آسیاب شده مخلوط کنید  و با دست ورز بدید تا منسجم شود.

مرحله دوم : تهیه خمیر کلمپه کرمان

آرد و روغن را با هم مخلوط کرده و با قاشق خوب مخلوط کنید تا شبیه خرده نان شود (اصلا ورز ندهید وگرنه خمیر به روغن می افتد و شیرینی بعد از پخت سفت می شود) در ظرفی دیگر ابتدا ماست و بیکینگ پودر مخلوط کرده و اجازه دهید تا بیکنیگ پودر فعال شود سپس زعفران و زرده تخم مرغ را اضافه کرده و هم می زنیم مخلوط تخم مرغی را به آردمون اضافه کنید و دوباره با قاشق یا لیسک هم بزنید تا خمیر جمع شود سپس خمیر را داخل کیسه فریزر گذاشته و به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهد تا خودش را گرفته و چسبندگی خمیر بر طرف شود.

مرحله سوم : کاتر زدن خمیر

خمیر را بین دو نایلون با وردنه به صخامت ۲ ساعت کاتر زده و از مواد میانی خرما وسط آن بگذارید سپس گرد کرده و با استفاده از مهر یا قالب بیسکویت زن روی شیرینی طرح بزنید یا می توانید خمیر را با کاتر گرد بزنید و زمانی که مواد میانی را ریختید یک خمیر کاتر زده دیگر رویش بگذارید و با دست خود همه جای خمیر را ببندید و رویش را مهر بزنید.

مرحله چهارم : پخت شیرینی کلمپه کرمان

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید سپس شیرینی را داخل سینی که کاغذ روغنی گذاشتید بچینید و در فر با دمای ۱۶۰ درجه بمدت ۲۰ دقیقه قرار دهید در حدی که زیر شیرینی طلایی شود کافی است سپس از فر خارج کرده کمی که از گرما افتاد از روی سینی جدا کرده و همراه با چای میل کنید.

فوت و فن های دستور پخت کلمپه کرمان

  1. روی شیرینی اصلا نباید تغییر رنگ دهد.
  2. مقدار استفاده از زعفران در حدی باشد که به رنگ زرد برسد.
  3. خمیر کلمپه فاقد شکر هستند پس مواد میانی را کم نگذارید.
  4. این شیرینی در ظرف دربسته به مدت طولانی قابل نگه داری می باشد.
  5. کلمپه در فر کمی پف کرده و بزرگتر می شوند.
  6. می توانید خمیر را چند قسمت کرده و در چند رنگ تهیه کنید.

همچنین ببینید 

از
13
دیدگاه