طرز تهیه چنگمال کرمانی مقوی با طعم فوق العاده خوشمزه با خرما و نان محلی

طرز تهیه چنگمال کرمانی

 

یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و بسیار مقوی کرمان می باشد. این شیرینی بسیار راحت و سریع و بدون شکر آماده می شود و می توانید آن را در خانه تهیه کنید. همان طور که می دانید خرما به دلیل خاصیت فراوان که دارد بسیار مفید است از جمله یکی از مواد غذایی هایی با طبع گرم می باشد و سطح کلسترول را کنترل می کند و به بهبود سلامت مغز کمک می کند و همچنین از التهاب پیشگیری می کند. همچنین برای خانم های باردار بسیار مفید می باشد. در نتیجه چنگمال کرمانی این شیرینی سنتی علاوه بر طعم خوب آن دارای خواص زیادی هم می باشد. امروز قصد داریم طرز تهیه چنگمال کرمانی را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

خرما۳۰ عدد
نان محلی کپو۱ عدد
روغن حیوانی۲۰۰ گرم
گردو و کنجدبه مقدار لازم
دارچین، هل، زیره و بادیان به مقدار لازم

طرز تهیه چنگمال کرمانی مقوی و ساده

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا خرما را بشورید و آن ها را پوست بگیرید و هسته آن ها را خارج کنید و آن ها را کنار بگذارید. گردو را بشکنید و آن ها را پوست بگیرید و گردو ها را خرد کنید. به دلخواه می توانید پوست خرما را با بلانچ کردن بگیرید.

مرحله دوم: آماده سازی خرما

داخل تابه مناسب روغن حیوانی را بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا روغن ذوب شود. سپس خرما های از قبل آماده شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید. بعد از این که خرما نرم شد نوبت اضافه کردن گردو و کنجد می باشد. آن ها را اضافه کنید و هم بزنید. سپس ادویه ها را که شامل دارچین، هل و زیره و بادیان می باشد اضافه کنید و هم بزنید. بعد از چند دقیقه از روی شعله بردارید و تابه را کنار بگذارید.

مرحله دوم: آماده سازی شیرینی بدون فر

سپس نان محلی کپو را بردارید و داخل سینی مناسب قرار دهید و با دست آن را ریز ریز خرد کنید تا به قطعات کوچک تقسیم شود. بعد از این که کل نان خرد شد داخل کاسه ای بزرگ بریزید و خرما های از قبل آماده شده را داخل همان کاسه بریزید. سپس دستکش یک بار مصرف به دست کنید و با دست نان های تکه شده را با خرما ورز دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم: سرو شیرینی چنگمال کرمانی

بعد از این که مواد با هم مخلوط شدند یک تکه از مواد را به اندازه یک نارنگی بردارید و با دست فرم دهید و گرد یا استوانه ای کنید. می توانید برای فرم و شکل بیشتر مواد را قالب بزنید. سپس آن ها را داخل ظرف مناسب سرو کنید. شیرینی چنگمال کرمانی شما آماده است. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه شیرینی چنگمال کرمانی بدون شکر

  1. در صورت در دسترس نبودن نان محلی کپو می توانید از نان تافتون یا نان سنگک نرم استفاده کنید.
  2. بهتر است نان کپو را یک روز داخل یخچال قرار دهید تا بیات شود.
  3. می توانید به جای روغن حیوانی از روغن کنجد یا روغن مایع استفاده کنید.
  4. می توانید به جای استفاده از گردو یا کنجد از نارگیل یا پسته استفاده کنید.
  5. دقت کنید که مقدار نان باید بیشتر از خرما باشد.
  6. می توانید برای تزئین شیرینی آماده سده را به کنجد یا پودر نارگیل آغشته کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه