طرز تهیه کاچی ساده خانگی خوشمزه و مجلسی با آرد گندم و برنج

طرز تهیه کاچی

این دسر مانند شله زرد یکی از انواع دسرهای قدیمی و سنتی ایرانی است که به عنوان صبحانه هم سرو می شود. کاچی علاوه بر اینکه به عنوان یک دسر محبوب شناخته می شود به عنوان یک غذای کمکی برای خانم هایی که زایمان کرده اند یا افراد وگان نیز بسیار مناسب است کاچی یکی دسرهای مقوی با طبع گرم است که از قدیم به خاطر خواص دارویی خوب آن استفاده می شده است انرزی حاصل از آرد و کره استفاده شده برابر با ۳۱۱۵ کالری که انرژی قابل توجهی می باشد و مخصوص افرادی است دچار سستی و لاغری هستند اما کاچی در شهر های مختلف ایران با کمی تغییرات تهیه می شود. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کاچی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری کاچی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه کاچی با پورتال پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

کره۱۰۰ گرم
آب۴ پیمانه
شکر۱/۲ پیمانه
گلاب۱/۲ پیمانه
پودر هل۱ قاشق مرباخوری
مخلوط آرد برنج و گندم۱ پیمانه
خلال پسته یا بادام و دارچینبه اندازه کافی

طرز تهیه کاچی

1مرحله اول: جوشاندن شکر

برای تهیه کاچی ساده ابتدا در یک قابلمه مناسب آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم سپس شکر را به آن اضافه می کنیم و با یک قاشق چوبی مخلوط آب و شکر را هم می زنیم تا شکر سریع تر در آب حل شود.در ادامه حرارت را ملایم رو به کم می کنیم و اجازه می دهیم تا شربت کمی قوام بگیرد و به غلظت مورد نظرمان برسد نیازی نیست شربت خیلی بجوشد همین قدر که دانه های شکر ذوب شود کافی می باشد.

2مرحله دوم: افزودن گلاب

در ادامه وقتی شربت را تست می کنیم اگر قوام یافته بود پودر هل و زعفران و گلاب را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم و شربت را از روی حرات بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی خنک شود.

3مرحله سوم تفت دادن آرد

در ادامه یک تابه با گنجایش مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد داخل آن الک کنید و شروع به تفت دادن آرد کنید تا آرد یکم تغییر رنگ دهد رنگ کاچی شما بستگی به میزان تفت دادن آرد شما دارد سپس آرد را از قابلمه خارج کنید.

4مرحله چهارم: افزودن کره

سپس کره را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با حرارت بسیار ملایم کره به طور کامل ذوب شود در مرحله بعدی آرد را به کره ذوب شده می افزاییم و تفت می دهیم تا خوب مخلوط شوند حرارت را کم می کنیم تا نسوزد و مداوم تفت می دهیم تا اگر هوایی داخل آرد و کره مانده خالی شود.

5مرحله پنجم: افزودن شربت

زمانی که آرد را به کره اضافه می کنیم ابتدا مثل خمیر جمع می شود ولی با تفت دادن مداوم از این حالت خارج می شود و روان تر می شود به دلیل وجود کره داخل آرد مواد روان می شود.همچنان به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ شبیه به طلایی کمی تیره تر بشود.تا کمی طلایی متمایل به قهوه ای که شد یک ملاقه از شربت را به آن اضافه می کنیم ، در این مرحله باید توجه داشته باشید که در حین اضافه کردن شربت این کار را به آرامی انجام دهید تا مواد شربت به دلیل داغ بودن آرد به سمت دستمان نپاشد.

6مرحله ششم: تهیه کاچی

شربت را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و مجددا کمی شربت می افزاییم و مخلوط می کنیم و در آخر همه شربت را با آرد و کره اضافه می کنیم و هم می زینم تا قوامی شبیه به فرنی بگیرد. در آخر اگر دیدید کمی سفت تر از فرنی شده است کمی آب جوش به آن اضافه کنید و هم بزنید و صبر کنید تا روی حرارت بسیار ملایم به قوام فرنی برسد. کاچی آماده شده  روی در قابلمه یک دمکنی قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد و روغن بی اندازد سپس را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با پودر دارچین و پودر پسته آن را به صورت دلخواه تزئین می کنیم. نوش جان

 

فوت و فن های دستور پخت کاچی 

  1. در بعضی از دستورها کمی زردچوبه در مرحله آخر اضافه می شود به دلخواه می توانید برای رنگ بیشتر اضافه کنید.
  2. اگر از خلال بادام استفاده می کنید بهتر است آن را در کمی گلاب خیس کنید.
  3. میزان شیرین بودن این کاچی به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
  4. می توانید به جای شکر از نبات یا شیره انگور استفاده کنید.
  5. می توانید به جای کره از روغن حیوانی کرمانشاهی استفاده کنید تا مقوی تر شود.
  6. اگر این کاچی را برای زائو یا کسی که تازه زایمان کرده استفاده می کنید ۵۰ گرم کره را بیشتر بریزید.
  7. کاچی را بعد از کشیدن سریع سرو کنید چون به سرعت رویه می بندد.
  8. غلظت این دسر نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد.
  9. این مقدار برای ۶ نفر کافی می باشد.

 

همچنین ببینید

از
46
دیدگاه
source : fariba_ss