طرز تهیه شیر برنج خوشمزه و مجلسی به صورت خانگی و ساده

طرز تهیه شیر برنج

یکی از انواع دسرهای اصیل و قدیمی ایرانی است که به عنوان وعده اصلی هم استفاده می شود. این دسر خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از شیر و برنج به همراه شکر تهیه می شود ، البته در تهیه شیر برنج مجلسی از خامه هم استفاده می شود شیر برنج یکی از دسرهای بسیار خوشمزه در ایام ماه مبارک رمضان می باشد اما در هر منطقه ممکن است رسپی تهیه شیر برنج کمی متفاوت باشد شیر برنج خواصی زیاد دارد و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شیر برنج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شیر برنج تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه دسر شیر برنج با سایت پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
شیر۸ پیمانه
شکر۱ پیمانه
خامه۱/۲ پیمانه
کره۳۰ گرم
گلاب۱ پیمانه
پودر پستهبرای تزیین
نمک۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه شیر برنج

1مرحله اول: آماده سازی برنج

برای تهیه شیر برنج ساده ابتدا خامه را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا با دمای محیط سازگار شود و بعد برنج را در ظرفی می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا خیس بخورد.سپس آب اضافه برنج را بیرون می ریزیم.

2مرحله دوم: جوشاندن برنج

در قابلمه ای برنج را با ۳ لیوان آب و نمک می گذاریم روی حرارت ملایم تا آب آن تبخیر شود و فقط ۱ لیوان آب در آن باقی مانده باشد. پس از آنکه برنج نرم شد و ۱ لیوان از آب در قابلمه مانده بود و باقی آب تبخیر شده بود شیر را به برنج اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج کاملا پخته و باز شود سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید.

3مرحله سوم:افزودن شکر

بعد شکر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم و با قاشق هم می زنیم تا حل شود و بعد به شیر برنج می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا اگر شکر احیانا حل نشده است در این مرحله کاملا حل شود.

4مرحله چهارم: افزودن گلاب

سپس گلاب را به مواد می افزاییم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا طعم گلاب به کل شیربرنج برسد.اگر بخواهیم به شیر برنج خامه نیز اضافه کنیم بهترین زمان ۵ دقیقه آخر پخت است که کمی از شیر برنج را در کاسه ای می ریزیم.

5مرحله پنجم: تهیه شیر برنج

در ادامه می گذاریم تا کمی خنک شود و بعد خامه را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد به مواد شیر برنج در قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم و پس از ۵ دقیقه حرارت قابلمه را خاموش می کنیم و یک دم کنی روی قابلمه می گذاریم تا شیر برنج به مدت ۱۰ دقیقه حسابی آماده شود و اصطلاحا جابیفتد. اگر بخواهیم شیر برنج را برای مجلسی آماده کنیم بهتر است کمی خلال بادام را ۱ ساعت جلوتر از پخت شیربرنج در آب بگذاریم تا خیس بخورد و بعد زمان پخت به آن اضافه کنیم.یا اگر بخواهیم شیربرنج قالبی درست کنیم باید بگذاریم تا آب آن کاملا تبخیر شود تا سفت تر بشود و بعد در قالب بریزیم و با پشت قاشق خوب فشار دهیم و بعد در یخچال قالب را قرار دهیم تا خودش را بگیرد و بعد در ظرف سرو آن را برگردانیم. سپس می گذاریم تا کمی شیربرنج خنک شود و در ظرف مورد نظر می کشیم و با پودر پسته که تضاد رنگی ایجاد می کند روی آن را تزئین می کنیم.نوش جان

 

فوت و فن های دستور پخت شیر برنج

  1. زمانی که شکر را اضافه می کنید حتما باید دانه های برنج کاملا پخته شده باشد زیرا زود ریختن شکر مانع پخت برنح می شود.
  2. افزودن کره مانع ته گرفتن برنج بعد از ریختن شکر می شود.
  3. خامه اختیاری می باشد می توانید حذف کنید.
  4. زمانی شیر برنج آماده است که رد قاشق روی شیر برنج بماند.
  5. می توانید شکر را حذف کنید و با شیره انگور سرو کنید.
  6. می توانید برای عطر بیشتر یک تکه چوب دارچین داخل شیر برنح انداخته و بعد از پخت از شیر برنج خارج کنید.
  7. به همراه گلاب می توانید ۲ ق غذا خوری عرق هل نیز اضافه کنید.
  8. بهترین نوع برنج برای تهیه شیر برنج، برنج نیم دانه می باشد.
  9. می توایند از نبات بجای شکر نیز استفاده کنید.
  10. برای عطر بیشتر برنح می توایند آن را با کمی گلاب خیس کنید.

همچنین ببینید

از
98
دیدگاه
source : naderee

  • محدثه ۳ سال پیش

    برای امشب درست کردم خیلی خوشمزه شد ممنون مرسی

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ