طرز تهیه آش گندم خوشمزه و مجلسی یزدی با گندم پوست کنده

طرز تهیه آش گندم با گوشت و قلم , دستور پخت آش گندم , آش گندم مشهدی بدون گوشت , Ha knl

 

یکی از انواع آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که مانند دیگر آش های سنتی ایران حاوی سبزیجات معطر و انواع حبوبات است ، البته همانطور که از نام این آش مشخص است ماده اصلی تشکیل دهنده آن گندم می باشد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش گندم تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش گندم تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی سنتی آش گندم با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

نخود۲۰۰ گرم
لوبیا چیتی۲۰۰ گرم
سبزی آشی۷۵۰ گرم
پیاز داغ۴ ق غذا خوری
سیر داغ۲ ق غذا خوری
گندم پوست کنده۳۰۰ گرم
نعناع داغ۲ ق غذا خوری
نمک ، کشک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش گندم

برای تهیه آش گندم ساده ابتدا حبوبات را جداگانه در کاسه ای می ریزیم و تا روی آن ها آب می ریزیم و به مدت ۶ ساعت اجازه می دهیم در آب خیس بخورند و طی این ۶ ساعت ۲ الی ۳ بار آب آن ها را تعویض می کنیم تا نفخ آن ها از بین برود.

می توانید این زمان را از شب تا صبح در نظر بگیرید که راحت تر است. سپس گندم را می شوییم و در قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته ایم می ریزیم و نخود و لوبیا را که از قبل خیس کرده ایم را آبکش می کنیم و به گندم اضافه می کنیم

و چند لیوان آب روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گندم و حبوبات خوب پخته شوند. تا مواد داخل قابلمه پخته شود زمان داریم تا سبزی آش را پاک کنیم و بشوییم و آبکش کنیم و روی تخته آشپزخانه سبزی را ساطوری خرد کنیم.

بعد حبوبات و گندم را تست می کنیم اگر مغز پخت شده بودند کمی نمک روی مواد می ریزیم و سبزی را به مواد آش اضافه می کنیم و ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ و سیر داغ را روی مواد آش می ریزیم و تامل می کنیم تا مواد آش مخصوصا سبزی خوب پخته شود.

درب قابلمه را به هیچ وحه نمی گذاریم زیرا سبزی آش بد رنگ می شود. پس از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد سبزی آش نیز پخته شده است و کمی از طعم آش را می چشیم و اگر نیاز بود کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم.

در این مرحله آش گندم ما تقریبا آماده است. کمی کشک به آش اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا با آش یکدست شود سپس در ظرف مورد نظرمان آش را می ریزیم و با پیاز داغ باقی مانده آن را تزئین می کنیم.نوش جان.

همچنین ببینید

از
59
دیدگاه