طرز تهیه گندم پلو گنابادی یا دمی بلغور گندم خوشمزه و مغذی

طرز تهیه گندم پلو

 

دمی بلغور گندم یکی از انواع پلو ها می باشد که بسیار سالم و مغذی می باشد که اصالت آن به شهر طبس و گناباد بر می گردد. گندم پلو از دیرباز مورد توجه قدیمی ها بوده و برای رشد نوجوانان و کودکان در حال رشد بسیار مناسب است، این غذا بسیار پر کالری بوده و از خواص گندم می توان به داشتن ویتامین B به ویژه تیامین برای سیستم عصبی نیاسین بسیار مناسب بوده همچنین گندم سرشار از فیتواسترول ها است که برای پیشگیری از سرطان سینه بسیار مفید است، گندم پلو غذایی بسیار خوشمزه می باشد که می توانید در کنار بادمجان سرخ شده میل نمایید. امروز در پارسی دی گندم پلو را با هم یاد می گیریم با ما همراه باشید.

مواد لازم

بلغور گندم۲ پیمانه
بادمجان۲ عدد
برنج۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
نمک و فلفل زردچوبه و آویشنبه مقدار لازم

طرز تهیه گندم پلو

مرحله اول : آماده سازی گندم

ابتدا بلغور گندم را الک کنید تا اگر آرد اضافه داخلش هست الک شود و اندازه گندم یکدست شود سپس گندم را در ماهیتابه ریخته و با حرارت ملایم شروع به تفت دادن می کنیم تا کمی تغییر رنگ دهد پس از آن که کمی سرد شد آن را در ظرف آبی بریزید و به اصطلاح ریگ شور کنید ( اگر به تمیز بودن گندم اطمیان دارید به این کار نیاز نیست ).

مرحله دوم : پخت گندم

پیاز را شسته نگینی ریز خرد کنید داخل قابلمه با مقداری روغن خوب تفت دهید تا سیک شود سپس گوجه فرنگی ها را رنده ریز زده و به اصطلاح پوره کرده و اضافه می کنیم کمی نمک و زردچوبه می زنیم سپس گندم را افزوده و ۲ لیوان آب می ریزیم حرارت را زیاد کرده تا به جوش بیاد سپس پس از جوش آمدن زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید گندم ها خوب پخته شوند و آب قابلمه تمام شود اگر در حین پختن آب تمام شد می توانید ۱ لیوان دیگر اضافه کنید.

مرحله سوم : آماده سازی و سرخ کردن بادمجان

بادمجان ها را پوست بکنید و به اندازه دلخواه برش بزنید سپس در مخلوط آب و نمک قرار داده تا تلخی ان از بین برود سپس آبکشی کرده تا نمک اضافی آن شسته شود. بادمجان ها را خشک کرده و در روغن داغ سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم : دم گذاشتن گندم پلو

برنج را از شب قبل با مقداری نمک خیس کرده سپس روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد وقتی کمی برنج نرم شد آن را آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ مناسب و دلخواه خود را می گذارید یک لایه برنج ریخته و یک لایه از گندم پخته شده و با برنج خوب مخلوط کنید همین طور این کار تکرار کنید تا برنج و گندم تمام شود سپس برنج را بمدت ۵۰ دقیقه دم بگذارید و در انتهای پخت روغن روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده و با پیاز داغ تزئین کرده و به همراه بادمجان های سرخ شده میل نمایید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گندم پلو

  1. میزان استفاده آب بستگی به اندازه گندم دارد شاید کمی بیشتر آب بخواهید.
  2. می توانید قارچ اسلایس شده نیز در این غذا استفاده کنید.
  3. رب گوجه را می توان جایگزین گوجه فرنگی کرد.
  4. اگر تمایل داشتید کمی گوشت چرخ کرده نیز به مواد میانی گندم پلو اضافه کنید.

همچنین ببینید

از
7
دیدگاه

  • فاطمه ۱۱ ماه پیش

    سلام. ما تو گناباد برای ناهار این غذا رو معمولا با کله پاچه میخوریم و بادمجون رو حذف میکنیم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      نوش جان

      پاسخ