طرز تهیه نان پستو خانگی ساده یا نان با سس پستو با ریحان و گردو

طرز تهیه نان پستو

 

یکی از انواع نان ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است و با سس پستو تهیه می شود و می توانید این نان خوشمزه را برای صبحانه یا عصرانه یا به همراه غذاهای خود تهیه کنید. اما سس پستو یکی از سس های بسیار پر طرفدار است که برای تهیه این نان باید ابتدا سس پستو را آماده کنیم سپس مواد نان را آماده کنیم یا می توانید زمانی که خمیر ور می آید سس پستو را آماده کنید اما سس پستو یک سس ایتالیایی می باشد که به دلیل مواد استفاده شده در آن به رنگ سبز است خاستگاه این سس در شهر جنوا می باشد اما این سس با دانه کاج بو داده تهیه می شود که در ایران در دسترس همگان نیست پس از ریحان تازه استفاده می شود شما می توانید این نان ساده و خوشمزه را برای یک میان وعده آماده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان پستو یا نان با سس پستو با ریحان و گردو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما با شید.

مواد لازم برای تهیه خمیر

آب ولرم۱ پیمانه
خمیرمایه۲ ق چای خوری
آرد۳۷۰ گرم
روغن زیتون۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری
سس پستو۱/۲ پیمانه
پنیر پارمزان۲ ق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه سس پستو با ریحان

سیر۱ حبه
گردو۱۰ عدد
نمک۱ پنس
برگ ریحان تازه۱ پیمانه
روغن زیتون۱/۲ پیمانه
پنیر پارمزانبه مقدار لازم

طرز تهیه نان پستو یا نان با سس پستو

مرحله اول: تهیه خمیر

ابتدا باید خمیرمایه را عمل بیاورید برای این کار داخل یک کاسه آب ولرم که دمای حدود ۴۵ الی ۵۰ درجه را داشته باشد بریزید دمای آب باید به طوری باشد که وقتی دست را داخل آن فرو می بریم گرما را احساس کند ولی نسوزد سپس خمیرمایه را افزوده و برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا عمل بیاد و کف کند.

مرحله دوم: استراحت خمیر

در ادامه به خمیرمایه عمل آمده روغن زیتون و نمک را اضافه کنید و کم کم شروع به افزودن آرد کنید تا جایی که خمیر جمع شود سپس به مدت ۱۰ دقیقه خمیر را ورز داده تا نرم و لطیف شود حالا داخل یک کاسه چرب شده به مدت ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله سوم: تهیه سس پستو

وقتی خمیر در حال استراحت است باید سس پستو را آماده کنیم سیر را داخل هاون ریخته و با هاون دستی بکوبید برای اینکه عطر سیر بیشتر خارج شود از هاون استفاده می شود می توانید مواد را در غذاساز بریزید سپس گردو را بریزید و بکوبید و در ادامه ریحان تازه را به همراه روغن زیتون و کمی پنیر پارمزان ریخته و هم بزنید تا یک سس غلیظ و یکدست بدست بیاد باید همه مواد داخل هاون کوبیده شوند.

مرحله چهارم: افزودن سس پستو به خمیر

بعد از استراحت خمیر حجم آن را بگیرید و روی سطح آردپاشی شده باز کنید به شکل یک مستطیل سپس سس پستو را روی خمیر بزنید و آن را باقلمو خوب پخش کنید اما از لبه ها ۴ سانت فاصله می دهیم و سس را به خمیر بزنید سپس از سمت عرض خمیر را رول کنید و هر دو طرف خمیر را خوب ببندید.

مرحله پنجم: پخت نان پستو

حالا با چاقو از وسط رول یک برش ایجاد کنید و خمیر را بهم ببافید حالا خمیر را مانند دایره یک حلقه کنید و داخل سینی فر که کاغذ روغنی قرار دادید بگذارید تا نیم ساعت استراحت کند سپس روی آن کمی پنیر پارمزان ریخته و در فر گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته شود نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت نان پستو

  1. سس پستو با دانه کاج تهیه می شود که به دلیل دسترس نبود از گردو استفاده می شود.
  2. روغن سس را باید کم کم بریزید تا به غلظت برسد.
  3. زیاد به خمیر آرد نزنید شاید کمتر یا بیشتر از مقدار گفته شده آرد مصرف شود.

همچنین ببینید 

طرز تهیه نان پستو خانگی ساده یا نان با سس پستو با ریحان و گردو
5 (100%) 1 votes