طرز تهیه آلو گوبی هندی ساده و گیاهی با سیب زمینی و گل کلم

دستور پخت آلو گوبی

طرز تهیه آلو گوبی

 

آلو گوبی یک غذای خوشمزه و ساده که اصالت آن برای کشور هند است و به صورت گیاهی می باشد و فاقد گوشت است اما معنی آلو در زبان هندی به معنی سیب زمینی می باشد و گوبی نیز به معنی کلم است. این خوراک خوشمزه تند و تیز از گل کلم به همراه سیب زمینی و ادویه ها تهیه می شود و بین غذاهای هندی و پاکستانی بسیار محبوب است و با ذائقه ما ایرانی ها نیز بسیار جور است و  به دلیل استفاده از زردچوبه رنگ این خوراک زرد است و در رسپی های متفاوتی به همراه زنجبیل یا پیاز و گوجه خرد شده نیز تهیه می شود. اما برای تهیه آلو گوبی باید از ادویه ماسالا استفاده کنید که یک ادویه گرم و تند و تیز است شما می توانید این خوراک حوشمزه آلو گوبی را به همراه نان های مختلف سرو کنید اگر دنبال غذاهای ساده و خوشمزه هستید و طعم و مزه گل کلم را دوست دارید این خوراک را امتحان کنید امروز در پارسی دی طرز تهیه آلو گوبی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آلو گوبی

  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گل کلم خرد شده ۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • زنجبیل تازه ۱ بند انگشت یا ۱/۲ ق چای خوری پودری
  • ادویه ماسالا ۱ ق چای خوری
  • آب لیموترش ۱ ق غذا خوری
  • گشنیز و جعفری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، زیره سبز به مقدار لازم

طرز تهیه آلو گوبی هندی گیاهی 

مرحله اول: آماده سازی سیب زمینی

ابتدا باید سیب زمینی ها را آبپز کنید برای این کار سیب زمینی ها را شسته و به همراه کمی آب داخل قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا ۳۵ دقیقه بجوشد تا پخته شود و بعد آبکش کنید و آب سرد روی سیب زمینی ها بگیرید و پوستشان را جدا کنید و به صورت حبه ای خرد کنید.

مرحله دوم: آماده سازی کلم

برای پخت کلم داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید تا بجوش بیاد وقتی بجوش آمد کمی نمک داخل قابلمه ریخته و بعد کلم ها را که از قبل خرد کرده و شستید را اضافه کنید و برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان دهید تا کلم ها نیز پخته شود سپس کلم ها را خارج و آبکشی کنید.

مرحله سوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید سپس داخل تابه به همراه کمی روغن تفت داده تا سبک شود سپس سیر پوره شده نیز اضافه کنید و تفت دهید تا کمی عطر سیر بلند شود و بعد زنجبیل را به همراه گل کلم و سیب زمینی نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه آلو گوبی

رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و در ادامه گوجه فرنگی ها بلانچ شده را که رنده یا پوره کردید اضافه کنید و به همراه مواد تفت دهید تا آب گوجه کشیده شود حالا آب لیموترش را به همراه همه ادویه ها اضافه کنید و درب تابه را قرار دهید و بگذارید تا خوراک جا افتاده و به روغن بیفتد سپس در انتها کمی جعفری و گشنیز خرد شده روی آن ریخته و با نان سرو کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه آلو گوبی با سیب زمینی و گل کلم

  1. این خوراک هندی باید تند و تیز باشد پس مقدار فلفل قرمز را بنا به ذائقه خود تنظیم کنید.
  2. به دلخواه در انتها کمی پودر شنبلیله خشک نیز می توانید اضافه کنید.
  3. سیب زمینی ها را زیاد له نکنید که نتوانید برش بزنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه آلو گوبی هندی ساده و گیاهی با سیب زمینی و گل کلم
5 (100%) 1 votes