طرز تهیه موموس هندی ساده و خوشمزه با سبزیجات مرحله به مرحله

طرز تهیه موموس

 

مومو هندی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه بین المللی می باشد که برای کشور هند است و مواد میانی آن می تواند از مرغ یا گوشت یا سبزیجات باشد. اگر طعم و مزه غذاهای هندی را دوست دارید می توانید برای یک بار موموس هندی را تست کنید. این غذا از یک لایه خمیر بسیار نازک با مواد میانی تهیه می شود و به صورت سنتی این غذا بخارپز می شود ولی می توانید آن را سرخ یا تنوری کنید و هر چقدر این خمیر را بتوانید نازک تر دربیاورید موموس بسیار خوبی خواهید داشت. مومو در واقع برای تبت و نپال نیز می باشد و به شدت در نپال محبوب است به طوری که در هر مغازه یا رستوران یا دست فروش ها پیدا می شود و مومو در تبت بیشتر با سس چیلی یا ترشی دایکون سرو می شود و در نپال با سس گوجه فرنگی غلیظ با کنجد خورده می شود. امروز در پارسی دی موموس هندی سبزیجات را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد۱ پیمانه
روغن۱ ق مربا خوری
آب۵ ق غذا خوری
نمک۱/۲ ق چای خوری

مواد لازم برای مواد میانی

فلفل دلمه۱ عدد
هویج۲ عد
کلم سفید۱/۲ عدد
سیر۲ حبه
لوبیا سبز خرد شده۱/۳ پیمانه
سویا سس۱ ق مربا خوری
ساقه پیازچه۳ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه موموس هندی با سبزیجات

مرحله اول: تهیه خمیر

ابتدا آرد را به همراه نمک الک کنید و داخل یک کاسه بریزید و آب را باید قاشق قاشق به مواد اضافه کنید و هم بزنید زیرا آب خورد آردها باهم متفاوت است ممکن است آب بیشتر یا کمتری بخواهد پس اصلا آب را یکباره نریزید.

مرحله دوم: استراحت خمیر

وقتی به قدری آب اضافه کردید و خمیر جمع شد کف دست های خود را چرب کنید و خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود می توانید برای ورز دادن از استند میکسر استفاده کنید حالا خمیر را داخل کاسه قرار دهید و به مدت نیم ساعت استراحت دهید.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

در ادامه همه مواد گفته شده را باید پوست بگیرید و خرد کنید و حالا سیر را رنده بزنید و داخل تابه با مقداری کمی روغن تفت دهید سپس پیازچه را افزوده و هم بزنید در انتها همه مواد را ریخته و در تابه کمی تفت دهید تا نرم شود سپس کمی نمک و فلفل سیاه و سویا سس را اضافه کنید از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

مرحله چهارم: پیچیدن بقچه هندی

خمیر را بعد از نیم ساعت کمی دوباره ورز دهید و با کاتر آنها را نصف کنید و به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید هر چانه را روی سطح آردپاشی پهن کنید تا کمی نازک شود سپس خمیر را در دست گرفته و آن را با دست کمی نازک کنید و مقداری از سبزیجات خنک شده در بین خمیر قرار دهید و خمیر لبه های خمیر را بپیچید و مانند بقچه آن را جمع کنید.

مرحله پنچم: پخت مومو هندی

حالا داخل یک قابلمه کمی آب ریخته و یک سبد داخل آن قرار دهید به طوری که سبد با آب ارتباط نداشته باشد سپس داخل سبد مومو ها را قرار دهید و بعد از جوشیدن آب بگذارید به مدت ۵ دقیقه بخارپز شود به طوری که اگر دست به خمیر بزنید نچسبد و خمیر شفاف شود حالا مومو ها را از سبد خارج و با سس دلخواه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه موموس هندی

  1. شما می توانید از مرغ یا گوشت و یا سبزیجات دلخواه در مومو استفاده کنید.
  2. می توانید مومو ها را به پودر سوخاری بزنید و داخل روغن داغ سرخ کنید.
  3. زمانی که خمیر موموس شفاف شد از داخل قابلمه بردارید وگرنه زیاد پخته شود خمیر سفت و لاستیکی می شود.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه