طرز تهیه شامی ترکیه ای یا ازمیری یا کتلت تکیرداغ خوشمزه و آسان

طرز تهیه شامی ترکیه ای

 

شامی ازمیری از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب در ترکیه می باشند که به راحتی تهیه می شود و کمی رسپی آن با شامی های ما متفاوت است البته در بعضی رسپی ها به این دستور کتلت تکیر نیز می گویند زیرا تکیرداغ شهری در کشور ترکیه می باشد که اولین بار این شامی های خوشمزه را در سال ۱۹۱۰ در دهکده حسین آقا کشف کرد و آن را به تمام جهان معرفی کرد و مهم ترین نکته آن این است که گوشت خوب تهیه کنید و خوب ورز دهید. این شامی از ادویه و طعم و بوی خاصی برخودار است شما می توانید آن را به همراه برنج و سیب زمینی به عنوان وعده اصلی میل کنید و یا می توانید سس تهیه کنید و شامی ترکی را داخل سس قرار دهید. امروز در پارسی دی شامی ترکیه ای یا کتلت تکیر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت گوساله یا گاو۵۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
آرد سوخاری۲ ق غذا خوری
بلغور۱/۲ ق غذا خوری
آب۱ ق چای خوری
زیره۱ ق چای خوری
فلفل قرمز۱/۲ ق چای خوری
فلفل سیاه۱/۲ ق چای خوری
فلفل چیلی۱/۲ ق چای خوری
نمک و روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه شامی ازمیری

مرحله اول: چرخ کردن گوشت

ابتدا گوشت را بعد از شستن خرد کنید و دو بار چرخ کنید سپس پیاز را پوست بگیرد و به همراه سیر پوست گرفته با گوشت مخولط و ۱ بار دیگر مواد را چرخ کنید سپس آن را فشار دهید تا اگر آب اضافی دارد خارج شود.

مرحله دوم: تهیه مایه کتلت تکیر داغ

گوشت را داخل یک کاسه ریخته و به همراه تخم مرغ و آرد سوخاری به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت منسجم شود مرحله ورز دادن گوشت حداقل باید ۱۰ دقیقه طول بکشد سپس روی ظرف را با سلفون پوشانده و بمدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله سوم: افزودن ادویه

کاسه مایه شامی را از یخچال بیرون بیاورید و تمام ادویه ها را به همراه بلغور و آب و کمی نمک به آن اضافه کرده و مجدد بمدت ۵ دقیقه دیگر خوب ورز دهید سپس روی ظرف را پوشانده و بمدت ۱۲ ساعت یا یک شب در یخچال قرار داده تا به اصطلاح گوشت بیات شود.

مرحله چهارم: سرخ کردن شامی ترکیه ای

از مواد شامی برداشته و به اندازه دلخواه به آن فرم دهید و داخل یک تابه که از قبل روغن ریختید و داغ شده است شامی ها را سرخ کنید و سپس برگردانید تا هر دو طرف آن برشته شود و به همراه گوجه سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شامی ازمیری

  1. اگر چرخ گوشت ندارید می توانید پیاز و سیر را رنده ریز بزنید و آبش را گرفته سپس با گوشت چرخ کرده گاوی مخلوط کنید.
  2. ورز دادن مواد مانع وا رفتگی شامی ازمیری می شود.
  3. اگر زمان کافی ندارید می توانید کتلت تکیرداغ را بعد استراحت سرخ کنید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه