طرز تهیه شامی رودباری رستورانی و خوشمزه مرحله مرحله

دستور پخت شامی رودباری رستورانی

 

یکی از غذاهای محلی شمال ایران و استان گیلان است. در واقع شامی رودباری نوعی غذای گوشتی است که شباهت بسیاری به کتلت دارد، اما چون در تهیه آن از سبزی های مختلفی استفاده می شود، عطر و طعم جدیدی ایجاد می کند. در آموزش آشپزی قصد داریم تا طرز تهیه شامی رودباری را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

پیاز متوسط۲ عدد
گوشت گوساله چرخ شده۳۰۰ گرم
سبزی معطر شامل جعفری و گشنیز و ریحان۱۵۰ گرم
روغن زیتونبه مقدار لازم
گوجه فرنگی۶ عدد
گلپر پودر شدهبه دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه شامی رودباری 

مرحله ۱

سبزیجات را ریز خرد کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز، نمک، فلفل و گلپر و سبزیجات معطر به خوبی مخلوط کرده و ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شوند. حتما قبل از اضافه کردن پیاز آب پیاز را بگیرید. برای درست کردن شامی رود باری به سبک رستوران های گیلان باید از سبزیجات مطعر چوچاق و خالواش استفاده شود، اما چون این سبزیجاتدر همه شهرها در دسترس نیستند از جعفری و گشنیز و ریحان استفاده کنید.

مرحله ۲

همه مواد را در داخل یک ظرف درب بسته بریزید و به مدت یک تا دو ساعت در داخل یخچال نگهداری کنید. استراحت دادن به مواد اهمیت زیادی دارد.

مرحله ۳

پس از این مدت مایه شامی رودباری را از یخچال بیرون بیاورید. به اندازه نارنگی متوسط از مایه شامیبردارید و مواد را با دست شکل بدهید. به دلخواه می توانید وسط شامی را سوراخ ایجاد کنید. در داخل یک ماهیتابه روغن زیتون ریخته و تمام شامی ها را به همین ترتیب سرخ کنید.

مرحله ۴

پس از سرخ شدن تمام شامی ها، برای درست کردن سس شامی گوجه ها را پوست گرفته و رنده کرده و در داخل روغن تفت داده و پس از تفت دادن مقداری ادویه و سبزیجات معطر به آن اضافه کنید. در صورت دلخواه می توانید یک قاسق غذاخوری رب گوچه بهم اضافه کنید.

مرحله ۵

وقتی که سس شامی رودباری کمی غلیظ شد سپس شامی های سرخ شده را نیز در داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا به آرامی و به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخته شود.

مرحله ۶

اکنون شامی رودباری آماده شده است. می توانید این غذا را با نان یا برنج میل کنید. شامی رودباری از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار استان گیلان است. امیدوارم که از طرز تهیه این غذا لذت برده باشید و حتما این غذای خوشمزه را در خانه برای خود و خانواده و دوستان تان تهیه کنید.
همچنین ببینید

طرز تهیه شامی رودباری رستورانی و خوشمزه مرحله مرحله
3.5 (70%) 12 votes

  • نهال بانو ۲ سال پیش

    با سلام برای تهیه‌شامی رودباری از سبزی محلی پلنگ مشت استفاده میکنند نه خالواش و‌جعفری و چوچاق!!! لطفا اشتباه یاد مردم ندید این سبزی تو‌ارتفاعات رودبار در میاد و‌ اگه اهل رشت باشید تو عطاری حاجی دادخواه شهرداری رشت میتونید گیر بیارید اونم تمام فصول نیست و‌خیلی هم گرونه من مرداد ماه تونستم بخرم و پودر کنم و فریزر بذارم چون شدیدا عطر و طعمشو‌زود از دست میده پیشنهاد میکنم موقع سرخ کردن اول روغن مایع بریزید تو تابه بعد روغن زیتون هم‌اضافه‌کنید با شعله کم سرخ کنید چون روغن زیتون با حرارت بالا سمی میشه و‌اگه خالص سرخ شه

    پاسخ