طرز تهیه نان پنبه ای خانگی بدون فر و تخم مرغ خوشمزه و شیرین با دستور ویژه

دستور پخت نان پنبه ای

طرز تهیه نان پنبه ای

 

نان پنبه ای بدون فر و تخم مرغ یکی از نان های بسیار خوشمزه و ساده است که داخل قابلمه تهیه می شود و به دلیل بافت نرمی که دارد به این اسم مشهور شده است. شما می توانید این نان خوشمزه را برای صبحانه یا عصرانه به همراه مربا یا کره میل کنید. این نان با خمیر مایه تهیه می شود و دقت کنید حتما باید خمیر مایه شما سالم باشد وگرنه نان شما خشک و بی کیفیت می شود. در بازار دو نوع خمیر مایه وجود دارد که به صورت فوری و ساده است. مخمر فوری نیازی به عمل آوری ندارد و خیلی راحت تهیه می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان پنبه ای خوشمزه و ساده بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان پنبه ای بدون فر

  • آب یا شیر ۱ پیمانه
  • خمیر مایه فوری و سالم ۱ ق غذا خوری
  • نمک نوک ق چای خوری
  • شکر ۵ ق غذا خوری
  • روغن مایع ۳ ق غذا خوری
  • آرد ۳ پیمانه
  • زرده و زعفران برای رومال

طرز تهیه نان پنبه ای بدون فر و تخم مرغ راحت و خوشمزه

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا باید آب یا شیر ولرم را داخل یک کاسه ریخته و ۱ ق غذا خوری از شکر و خمیر مایه سالم را را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه روی ظرف را بپوشانید و بگذارید تا عمل بیاید. دقت کنید باید دمای آب یا شیر حتما ولرم باشد به طوری که وقتی دست را داخل آن فرو کنید گرما را احساس کند ولی نسوزد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل یک کاسه نمک و مابقی شکر و روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید و بعد خمیرمایه عمل آمده را افزوده و کمی هم بزنید و بعد کم کم شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جایی که خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد. دقت کنید باید آرد را کم کم اضافه کنید و بسته به نوع آرد شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد مصرف شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

بعد از اینکه خمیر جمع شد باید آن را روی سطح آردپاشی شده یا داخل همان کاسه برای ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید به طوری که خمیر کاملا نرم شود و یا می توانید برای ۵ دقیقه از استند میکسر استفاده کنید و خمیر را ورز دهید. سپس خمیر را به شکل توپ در بیاورید داخل کاسه به مدت ۱ ساعت در جای گرم استراحت دهید تا خمیر عمل بیاید و پف کند.

مرحله چهارم: پخت نان پنبه ای

بعد از گذشت ۱ ساعت که خمیر پف کرد باید پف را با دست بگیرید و شبیه به چانه ای گرد داخل قابلمه چرب شده قرار دهید و برا ۱۵ دقیقه دیگر مجدد استراحت دهید. شعله پخش کن را روی حرارت قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه گرم کنید و روی خمیر مخلوط زرده و زعفران بزنید و کمی کنجد بپاشید و با درب بسته قابلمه بگذارید روی شعله متوسط به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان پنبه ای بدون فر و تخم مرغ با پف زیاد

  1. زمان پخت متغییر است و بهتر است در ۲۵ دقیقه چک کنید.
  2. اگر حرارت خیلی زیاد باشد نان خمیر می شود.
  3. خمیر بعد از استراحت دوم مجدد پف می کند.

همچنین ببینید  

از
17
دیدگاه