طرز تهیه نان ازبکی پف دار و ساده و خوش طعم با فر به روش اصلی

دستور پخت نان ازبکی

طرز تهیه نان ازبکی

 

نان ازبکی یا نان ازبکستان یکی از انواع نان ها و خمیر ها می باشد که بسیار بافت پنبه ای و نرمی دارد. این نام همان طور که از نام آن پیداست برای کشور ازبکستان است و به نام نان ازبکی معروف شده است. شما می توانید نان ازبکی را برای صبحانه یا عصرانه تهیه کنید. برای تهیه این نان نیاز به نان فانتزی دارید تا خمیر نرم و لطیفی داشته باشید که اگر در دسترس نبود می توانید با آرد سه صفر یا شیرینی پزی نان را تهیه کنید. مواد لازم را هم به پیمانه و هم گرم برای شما آورده شده است تا بتوانید هم با پیمانه و هم با ترازو مواد را اندازه گیری کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان ازبکی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان ازبکی

  • آرد فانتزی ۴۲۰ گرم معادل ۳ پیمانه و ۳ ق غذا خوری
  • شیر ۲۴۰ گرم معادل ۱ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • شکر ۶۰ گرم معادل ۴ ق غذا خوری
  • نمک ۱/۲ق چای خوری
  • خمیر مایه فوری ۱۰ گرم معادل ۱ ق غذا خوری
  • بهبود دهنده ۱ ق چای خوری
  • زرده تخم مرغ و کمی شیر و کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه نان ازبکی خوشمزه

مرحله اول: جوشاندن مواد

ابتدا شیر و شکر را به همراه کره داخل شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا کره در شیر ذوب شود، این مخلوط را کنار بگذارید تا از داغی بیفتد ولرم شود و به دمای ۴۰ درجه برسد. اگر طعم و مزه کره را دوست ندارید می توانید از ماگارین استفاده کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه خمیر مایه فوری و بهبود دهنده و و آرد و نمک را باهم مخلوط کنید و مواد تهیه شده شیر را به آرامی به مواد اضافه کنید و ابتدا باقاشق مواد را هم بزنید و بعد با دست شروع به ورز دادن خمیر و جمع کردن خمیر کنید و در صورت چسبنده بودن خمیر می توانید کمی دیگر آرد اضافه کنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه خمیر را روی میز قرار قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. می توانید برای ورز دادن از استند میکسر استفاده کنید تا خمیری لطیف و نرم تهیه شده و در کاسه چرب شده قرار دهید و روی کاسه سلفون بکشید و در محیط گرم برای ۴۰ دقیقه زمان دهید تا خمیر حجیم و دو برابر شود. استراحت اولیه که تمام شد باید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید، هر قسمت را چانه کرده و روی میز کار قرار دهید و روی چانه ها را با نایلون چرب شده برای ۱۰ دقیقه دیگر استراحت دهید.

مرحله چهارم: پخت نان ازبکی

خمیر را طبق سلیقه خود پیچیده و به آن شکل دهید. خمیر ها را داخل سینی قرار دهید. مواد رومال را باهم مخلوط کنید و با فرچه روی نان ها رومال کنید و در فر از قبل گرم شده برای ۲۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذارید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان ازبکی پنبه ای و لطیف

  1. برای نرم شدن نان می توانید یک کاسه آب داخل فر قرار دهید.
  2. افزودن کنجد دلخواه است و می توانید حذف کنید.
  3. بهبود دهنده دلخواه است و می توانید حذف کنید.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه