طرز تهیه نان بالشتی نرم و راحت با طعمی عالی برای صبحانه و عصرانه

دستور پخت نان بالشتی

 

نان بالشتی یکی از انواع نان ها و خمیرها می باشد که به دلیل بافت پنبه ای و نرمی که دارد همانند بالشت است و به این اسم مشهور شده است. این نان خوشمزه را می توانید برای صبحانه یا عصرانه در خانه به راحتی تهیه کنید. به دلیل بافت خوبی که دارد شکل ظاهری آن را نیز به شکل بالشت تهیه می کنند. شما می توانید این نان را با با کمی کنجد خوشمزه تر کنید. اما عطر و طعم این نان فوق العاده خوب می باشد و چون نان بسیار نرمی است باید تمام مواد با کمک ترازو اندازه گیری شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان بالشتی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان بالشتی

  • آرد نان فانتزی یا ارد سفید گندم ۶۵۰ گرم
  • شکر ۵۰ گرم
  • مخمر خشک فوری ۱۰ گرم
  • نمک ۳ گرم یا ۱ ق چ
  • آب ۲۴۰ گرم
  • شیر ۱۲۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم
  • عسل ۴۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • تخم مرغ ۱ عد، شیر ۱ ق چای خوری، شکر ۱ ق چای خوری برای رومال

طرز تهیه نان بالشتی خوشمزه و ساده

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا شیر و کره و عسل و آب را داخل یک شیر جوش بریزید و روی حرارت قرار دهید در حدی که کره ذوب شود و اصلا نیازی نیست شیر بجوشد. داخل یک کاسه دیگر مواد خشک آرد و مخمر و شکر و نمک را باهم مخلوط کنید. در این رسپی از خمیر فوری استفاده شده ست و نیازی به عمل آوری ندارد ولی اگر خمیر مایه شما از نوع فوری نیست باید آن را با آب دستور عمل بیاروید و بعد استفاده کنید.

مرحله دوم: ورز دادن خمیر

در ادامه مخلوط شیر و کره را به تدریج به مواد خشک اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود و در انتها تخم مرغ را اضافه کنید و شروع به ورز دادن مواد کنید. اگر از استند میکسر استفاده می کنید مواد را باید ۱۰ دقیقه با سرعت کند هم بزنید وگرنه با دست به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف شود و در انتها داخل یک کاسه قرار دهید و در محیط گرم آشپزخانه برای ۱ الی ۲ ساعت قرر دهید  حجیم و دو برابر شود.

مرحله سوم: باز کردن خمیر

بعد از استراحت خمیر را ز کاسه خارج کنید و کمی با دست ورز دهید و به شکل مسطیل روی سطح آردپاشی شده باز کنید. با کمک کاتر یک مستطیل ایجاد کنید و کناره های نا صاف آن را برش بزنید و بعد با کمک خط کش خمیر را با مستطیل های یک اندازه و یک دست برش بزنید و داخل سینی فر کاغذ روغنی انداخته شده قرار دهید و روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و بری ۳۰ دقیقه مجدد زمان دهید تا پف کند و حجیم شود.

مرحله چهارم: پخت نان بالشتی

بعد از ۳۰ دقیقه مخلوط مواد را رومال را باهم خوب هم بزنید تا یکدست شود و در ادامه با کمک یک فرچه آشپزی نان ها را رومال کنید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه بگذارید تا پخته و طلایی شود. سپس از روی کاغذ روغنی جدا کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان بالشتی راحت و ساده

  1. برای فر های برقی باید دما را ۱۸۰ تنظیم کنید.
  2. اگر خمیر شل بود می توانید کمی آرد اضافه کنید.
  3. می توانید به دلخواه بعد از پخت روی نان ها کره ذوب شده بزنید.

همچنین ببینید 

از
7
دیدگاه