طرز تهیه نان حلوایی تالش و خلخال آسان و خوشمزه با فر و بدون فر

دستور پخت نان حلوایی

طرز تهیه نان حلوایی

 

نان حلوایی یکی از نان های بسیار خوشمزه می باشد که می توانید با حلوای دلخواه خود تهیه کنید. این نان حلوایی بیشتر در تالش و اردبیل و خلخال تهیه می شود و گزینه بسیار خوبی برای ماه مبارک رمضان می باشد و یا زمانی که مقداری حلوا زیاد دارید و می توانید با یک نان خوشمزه میان وعده بسبار قوی و خوش طعمی را تهیه کنید. اما شما می توانید از حلوا ساده یا شیر یا زعفرانی برای تهیه این نان استفاده کنید. بافت این نان بسیار پنبه ای و نرم است و می توانید داخل فر و یا بدون فر تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان حلوایی با فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان حلوایی

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • شیر یا آب ولرم ۱۲۰ گرم یا ۱/۲ پیمانه
  • پودر خمیر مایه ۵ گرم یا ۱ ق مربا خوری
  • شکر ۳۰ گرم یا ۲ ق غذا خوری
  • روغن مایع ۴۰ گرم یا ۴ ق غذا خوری
  • آرد سفید ۲۵۰ الی ۳۵۰ گرم یا ۲ پیمانه
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری
  • حلوا دلخواه ( حلوای آرد گندم، حلوا شیر …) به مقدار لازم

طرز تهیه نان حلوایی خوشمزه به روش سنتی

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا باید خمیر مایه را عمل بیاورید برای این کار شیر را داخل یک کاسه بریزید و خمیر مایه و ۱ ق غذا خوری شکر را اضافه کنید و هم بزنید. روی کاسه را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید. دقت کنید حتما شیر ولرم باشد نباید خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد تا خمیرمایه عمل بیاید و زمانی که انگشت را داخل شیر بزنید باید گرمای دست را احساس کند ولی نسوزد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه تخم مرغ را به همراه مابقی شکر و نمک و روغن مایع باهم مخلوط کنید و هم بزنید تا نخم مرغ از لختگی خارج شود. سپس خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید. حالا باید کم کم آرد اضافه کنید تا خمیر جمع شود. دقت کنید مقدار آرد تقریبی است و شاید کمتر یا بیشتر مصرف شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه باید خمیر را خوب ورز دهید. می توانید برای ورز دادن خمیر آن را ۱۰۰ بار به سطح بکوبید تا نرم و لطیف شود و یا می توانید با کمک استند میکسر خوب ورز دهید. خمیر را به شکل توپ در بیاورید و در کاسه قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و برای ۱ الی ۲ ساعت در دمای نخیط قرار دهید تا خمیر پف کند و حجیم شود.

مرحله چهارم: چانه گیری خمیر

در ادامه وقتی حجم خمیر دو برابر شد باید پف آن را با دست بگیرید و خمیر را به چانه های یک اندازه تقسیم کنید. هر خمیر را کف دست کمی پهن کنید و از حلوا دلخواه خود در مرکز آن قرار دهید و بعد خمیر را خوب گرد کنید. روی هر خمیر را با زرده و کمی زعفران و شیر رومال کنید و کنجد بپاشید.

مرحله پنجم: پخت نان حلوایی با فر و بدون فر

نان ها را داخل سینی فر از قبل گرم شده قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه زمان دهید تا نان پخته شود. برای پخت بدون فر نیز باید داخل یک تابه دو طرفه نان را قرار دهید و روی شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید برای ۳۰ دقیقه تا نان پخته شود.

نکات کلیدی در تهیه نان حلوایی سنتی

  1. میزان آرد با توجه به آب خور آرد ها باهم متفاوت است و حتما از آرد سفید استفاده کنید.
  2. میزان افزودن حلوا به دلخواه شما بستگی دارد.
  3. برای پخت در فر های برقی و توستر باید دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه