طرز تهیه نان مغزدار گردویی با خرما نرم و پنبه ای برای ماه رمضان

دستور پخت نان مغزدار گردویی

طرز تهیه نان مغزدار گردویی

 

نان مغزدار گردویی یکی از نان های بسیار معروف است که بسیار خوشمزه و ساده است و می توانید به راحتی گردو و خرما تهیه می شود. این نان خوشمزه برای افطار تهیه کنید. این نان بافت نرم و پنبه ای دارد و می توانید به راحتی داخل فر تهیه کنید. بهتر است است داخل فر یک کاسه آب جوش قرار دهید تا باعث نرم شدن نان شود. این نان با خمیر مایه تهیه می شود و به دلخواه می توانید از خمیر مایه فوری استفاده کنید که دیگر نیازی به عمل آوری ندارد و به راحتی با مواد مخلوط می شود. این نان خوشمزه حتی برای عصرانه و صبحانه نیز بسیار مقوی است زیرا زا خرما و گردو تشکیل شده است. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان مغزدار گردویی با خرما را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان مغزدار گردویی

  • شیر یا آب ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۳ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • شکر ۴ ق غذا خوری
  • خمیر مایه ۱ ق غذا خوری
  • آرد سفید ۲.۵ پیمانه
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری
  • وانیل نوک ق چای خوری
  • خرما ۱۵ عدد
  • گردو خرد شده ۴ ق غذا خوری

طرز تهیه نان مغزدار گردویی و خرما

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه

ابتدا شیر یا آب را داخل یک لیوان ریخته و با خمیر مایه و ۱ ق شکر اضافه کنید و هم بزنید و ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید و پف کند. دقت کنید شیر یا آب باید دمای ولرم داشته باشد نه خیلی داغ که باشد که وقتی انگشت را داخل آن فرو کنید نسوزد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل یک ظرف تخم مرغ را به همراه وانیل و مابقی شکر با همزن دستی خوب بزنید و بعد روغن و نمک را اضافه کنید و هم بزنید سپس خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس باید شروع کنید کم کم آرد اضافه کردن تا یک خمیر یکدست و نرمی بدست بیاید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود و یا می توانید خمیر را برای ۱۰۰ بار به سطح کاسه کوبیده تا نرم شود و یا می توانید از استند میکسر برای ورز دادن استفاده کنید. سپس خمیر را به شکل توپ در بیاورید و داخل کاسه را قرار دهید و روی کاسه را بپوشانید و برای ۲ ساعت در دمای محیط گرم قرار دهید تا خمیر پف کند.

مرحله چهارم: چانه گرفتن خمیر

در ادامه پف خمیر را با دست بگیرید. سپس خمیر را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را با وردنه به شکل بیضی باز کنید و با پیتزا بر یا چاقو ۵ خط روی خمیر بی اندازید و داخل هر برش ۳ خرما هسته گرفته و گردو را رول کنید و به شکل گرد داخل یک قالب قرار دهید و با کمی قاشق و زعفران روی نان را رومال کنید و به دلخواه روی خمیر کمی کنجد بریزید و ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

مرحله پنجم: پخت نان مغزدار گردویی

حالا قالب را در فر از قبل گرم شده در سینی وسط فر به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا نان ها پخته شود. در انتها می توانید روی نان را گریل کنید تا طلایی شود. سپس از قالب خارج کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان مغزدار گردویی و خرما

  1. می توانید در انتها روی نان ها را با عسل رقیق شده رومال کنید.
  2. می توانید نان را هر طور که دوست دارید شکل دهید.
  3. از خرمایی که دوست دارید می توانید در تهیه این نان استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه