طرز تهیه چزنک رغو لرستانی ساده و مقوی به روش محلی با روغن کرمانشاهی

طرز تهیه چزنک

 

چزنک رغو یا شله کینه یکی دیگر از نام های سنتی این نان خوشمزه می باشد که فوق العاده ساده است و می توانید به راحتی در خانه یا طبیعت تهیه کنید. این نان بیشتر به روی ساج تهیه می شود و شما می توانید ساج را از بیرون تهیه کنید و یا اگر در دسترس نبود داخل یک تابه نچسب این چزنک خوشمزه را پخت کنید. این نان سنتی بیشتر در استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان تهیه می شود که نام مخلتفی در این شهر ها دارد. پخت سنتی این نان به روی زغال و هیزم می باشد اما شما می توانید به روی گاز و حتی در فر نیز آن را طبخ کنید. اگر به نان های نازک علاقه دارید چزنک رغو لرستانی را حتما تهیه کنید زیرا مواد کاملا در دسترسی دارد و می توانید به عنوان یک میان وعده سالم آن را میل کنید. این نان به دلیل داشتن شیره خرما یا انگور بسیار مقوی بوده و حتی می توانید در وعده صبحانه نیز میل کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه چزنک رغو لرستانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

آرد سفید۱۵۰ گرم
پودر زیره و رازیانه۱ ق چای خوری
کره محلی یا کرمانشاهیبه مقدار لازم
شیره خرمابه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
نمک۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه چزنک رغو به روی ساج و تابه

رحله اول: آماده سازی

ابتدا آرد را داخل یک کاسه ریخته و سه بار الک کنید تا سبک شود. دقت کنید در این رسپی از خمیرمایه استفاده نشده است و به همین دلیل راحت و بدون استراحت خمیر می توانید آن را تهیه کنید. در بعضی از رسپی از خمیرمایه استفاده می شود که نیاز به ۱ ساعت استراحت دارد.

مرحله دوم: تهیه خمیر

آرد را با نمک و زیره و رازیانه خوب مخلوط کنید. حالا باید شروع به اضافه کردن آب کنید تا حدی که یک مخلوط همانند ماست روان بدست بیاید و نه باید خیلی شل نه خیلی سفت باشد. مواد را با همزن دستی خوب هم بزنید تا کاملا گلوله های آرد باز شود.

مرحله سوم: پخت خمیر

روی گاز یا هیزیم ساج یا تابه مورد نظر خود را قرار دهید و صبر کنید تا گرم شود. سپس با کمک ملاقه به صورت دایره ای روی ساج از مواد بریزید و صبر کنید تا کمی حباب بزند و برگردانید تا طرف دیگر چزنک نیز برشته و پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه چزنک

در ادامه وقتی همه نان ها را پختید با چزنک را داخل بشقاب قرار دهید و روی هر کدام کمی روغن کرمانشاهی و بعد شیره خرما بزنید و به صورت دلخواه رول کنید و میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت چزنک ساده و خوشمزه بدون خمیر مایهر

  1. می توانید از شیره انگور نیز استفاده کنید.
  2. برای خوش رنگ شدن می توانید از کمی زردچوبه نیز استفاده کنید.
  3. از روغن حیوانی یا کره محلی می توانید برای رومال کردن استفاده کنید.
  4. نیازی به چرب کردن تابه نیست.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه