طرز تهیه آش دوکلیو کردی (مهاباد) خوش طعم و ساده با ماست محلی

طرز تهیه آش دوکلیو

 

آش دوغ یکی از انواع آش های محلی خوشمزه می باشد که برای شهرکرد است و بین کرد زبان ها و مهاباد بیشتر تهیه می شود. داخل این آش خوشمزه و لذیذ برنج و سبزی آشی وجود دارد که طعم و عطر آش را فوق العاده کرده است. در این سرمای زمستان یک کاسه آش داغ و لذیذ بسیار می چسبد و علاوه بر لذت بردن در خوردن این آش می توانید مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید و سیستم ایمنی بدن را با وجود مواد مغذی که در آش دوکلیو است بالا ببرید. می توانید این آش خوشمزه را وقت هایی که دورهمی دارید و در مهمانی های خود در کنار غذاهای دیگر تهیه کنید. این آش محلی و ساده را می توانید در مدت زمان کوتاه و بسیار راحت با مواد اولیه کم در دستور پخت پایین تهیه کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه آش دوکلیو را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سبزی آش۲ کیلو (جعفری، گشنیز، شوید، پونه، برگ چغندر )
سیر۳ حبه
ماست محلی۵ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کنگر۵۰ گرم
نخود۱/۳ پیمانه
سبزی بهاره (سیر کوهی، گیلاخه یا گل آقا)به مقدار دلخواه
برنج نیم دانه۱/۲ پیمانه
بلغور گندم۱/۲ پیمانه
عصاره مرغ۱ عدد
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه آش دوکلیو مهاباد با ماست محلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا سبزی آش را بشورید و بگذارید تا خشک شود. سپس آن ها را روی تخته برش ریز خرد کنید. برنج را با آب نمک خیس کنید. سیر را بشورید و پوست بگیرید و آن ها را پوره کنید. نخود ها را به مدت چند ساعت خیس کنید. نخود را در قابلمه ای به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزید تا نیم پز شود. زیرا نخود دیرتر از مواد دیگر پخته می شود. بلغور را بشورید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: ترکیب مواد

در ظرف مناسب ماست را بریزید و تخم مرغ را داخل ظرف بشکنید و به همراه نمک و فلفل سیاه با همزن دستی هم بزنید تا مواد باهم مخلوط شوند و تخم مرغ ها از لختگی خارج شود. سپس سبزی های خرد شده را به همراه سبزی بهاره و عصاره مرغ به مواد اضافه کنید و هم بزنید. بعد از اضافه کردن این مواد نوبت مواد دیگر شامل نخود و بلغور گندم و سیر می باشد. سپس آن ها را به مواد اضافه کنید و ۳ لیوان آب ولرم را به قابلمه اضافه کنید و  مرتب هم بزنید. برنج از قبل خیس شده را بردارید و از آبکش رد کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم: سرو آش

قابلمه را روی حرارت ملایم  به مدت ۳ ساعت و تا زمان پخت کامل و جا افتاده شدن آش قرار دهید و به طور دائم هم بزنید اگر به همزدن ادامه ندید باعث می شود آش بریده بریده بشود. در این مدت دقت کنید تا آب آش قبل از پخته شدن مواد تمام نشود. در این صورت یک لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید و نمک و ادویه آش را کنترل کنید. بعد از اینکه آش به مدت ۳ ساعت پخته و جا افتاده شد. آن را در ظرف مناسب سرو کنید. آش دوکلیو اماده است. نوش جان کنید.

نکات کلیدی برای تهیه آش دوکلیو ساده و خوشمزه

  1. آش را در مرحله پخت به طور مداوم هم بزنید.
  2. می توانید برای غلظت بیشتر از آرد گندم استفاده کنید.
  3. می توانید روی آش را با پیاز داغ طلایی برای تزئین استفاده کنید.
  4. بهتر است از ماست محلی برای این آش استفاده کنید تا خوشمزه تر شود.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه