طرز تهیه آش رشته شمالی خانگی ساده و آسان و خوشمزه به روش اصلی

طرز تهیه آش رشته شمالی

 

آش رشته یکی از انواع آش های پر طرفدار و لذیذ و خوشمزه می باشد که می توانید به راحتی و آسانی آن را آماده کنید. آش رشته شمالی مانند آش رشته های دیگر بسیار مغذی و مقوی می باشد و در فصل زمستان درست کردن و خوردن این آش داغ بسیار لذت بخش است. علاوه بر طعم و مزه بی نظیر این آش می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. آش رشته شمالی را می توان در وعده های سبک و همچنین برای دورهمی های خود آماده کنید. یکی از مواد اولیه این آش پر طرفدار حبوبات می باشد و می توان جو پرک یا بلغور گندم و یا برنج نیمه استفاده کنید. یکی از مزه های بی نظیر این آش ترکیب دوغ و ماست و کشک می باشد که طعم آن را دو برابر کرده است. امروز قصد داریم طرز تهیه آش رشته شمالی را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نخود۱/۳ پیمانه
لوبیا چیتی۱/۳ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۱/۳ پیمانه
عدس۱/۳ پیمانه
سبزی آش ( اسفناج، شوید، گشنیز، برگ سیر، تره، جعفری، شنبلیله)۵۰۰ گرم
جو پرک۱/۲ پیمانه
سیر۱ بوته
رشته آش۱ بسته
نعناع خشک۲ ق غذا خوری
زردچوبه، کاری، زیره، فلفل سیاهبه مقدار لازم

مواد لازم برای دوغ آش

کشک۳ ق غذا خوری
ماست۲ کیلوگرم
دوغ۱ بطری

طرز تهیه آش رشته شمالی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا پیاز و سیر را بشورید و آن ها را پوست بگیرید. سپس روی تخته برش به صورت ریز خرد کنید. همه حبوبات را به جز عدس از شب قبل خیس کنید. سبزی آش را بشورید و اجازه دهید تا آب اضافه آن کشیده شود. سپس سبزی ها را روی تخته برش به صورت ریز ساطوری کنید و کنار بگذارید. جو پرک را در ظرفی بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه در آب بماند و بعد از صافی رد کنید و کنار بگذارید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و پیاز را تفت دهید تا طلایی و سبک شود سپس سیر را اضافه کنید و تفت دهید و بعد نعناع خشک را ۱ دقیقه تفت دهید و برای تزئین کنار بگذارید. در کاسه ای مناسب کشک و ماست و دوغ را بریزید و با همزن دستی خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط و یکدست شود.

مرحله دوم: تفت و پخت مواد

در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و سپس پیاز و سیر های خرد شده را تفت دهید تا سبک شود و از خامی خارج شود و بوی سیر پخش شود. سپس ادویه ها که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس حبوبات را که شامل نخود و لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی را اضافه کنید و تفت دهید و سپس نعناع خشک را اضافه کرده و دقت کنید که نسوزد. سپس ۱/۳ قابلمه آب بریزید و به مدت ۳ ساعت روی شعله متوسط اجازه دهید تا حبوبات پخته شود. درب قابلمه را بگذارید.

مرحله سوم: آماده سازی آش

بعد از پخته شدن حبوبات نوبت اضافه کردن جو پرک از قبل آماده شده و عدس می باشد. آن ها را به مواد پخته شده اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه جو و عدس بپزد و سپس نوبت اضافه کردن سبزی های آش خرد شده می باشد. سبزی ها را اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی ها پخته شود. دقت کنید که درب قابلمه را نگذارید تا آش رنگ سبز خودش را حفظ کند. مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا سبزی ها بپزد. بعد از پخت سبزی ها نوبت اضافه کردن دوغ آش می باشد. دوغ را اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید تا مواد نبرد. سپس به مدت ۴۵ تا ۱ ساعت دیگر رشته ها را اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید آش جا افتاده شود. بعد از این مدت آش آماده است. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت آش رشته گیلانی

  1. می توانید مقداری از مخلوط دوغ را برای تزئین روی آش نگه دارید.
  2. حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و حبوبات زودتر پخته شود.
  3. به صورت دلخواه می توانید طمع آش را تند تر کنید.
  4. در اضافه کردن نمک غذا دقت کنید زیرا اضافه کردن کشک باعث شوری آش می شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه