طرز تهیه سنگ سیر کردی یا پلو کردی با مرغ خوشمزه و محلی

دستور پخت سنگ سیر کردی

طرز تهیه سنگ سیر کردی

 

سنگ سیر کردی یکی از غذاهای کردی که به پلو کردی نیز معروف است این غذا در نقاط مختلف کردستان به شکل های گوناگون تهیه می شود در واقع این غذا مخلوطی از لوبیا سبز و لوبیا قرمز و سینه مرغ چرخ کرده می باشد و طرز تهیه بسیار راحتی دارد شما می توانید با تنوع در غذاهای روزانه خود از غذاهای خسته کننده راحت شوید. سنگ سیر به دلیل داشتن سبزیجات مختلف بسیار مقوی نیز می باشد این غذا با آش سنگ سیر بسیار متفاوت است. امروز در پارسی دی طرز تهیه سنگ سیر با مرغ خوشمزه و محلی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سنگ سیر کردی

  • برنج ۲ پیمانه
  • هویج ۲ عدد
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • لوبیا سبز ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • سبزی کاکاتوی ۱ ق غذاخوری (به دلخواه)
  • آرد سوخاری ۲ ق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه سنگ سیر کردی یا پلو کردی با مرغ

مرحله اول: تهیه قلقلی

ابتدا سینه مرغ را بدون استخوان می کنیم و چرخ می کنیم سپس به همراه پیاز رنده شده و ادویه ها و آرد سوخاری مخلوط می کنیم و خوب مواد را ورز می دهیم تا منسجم شود سپس برای ۱ ساعت داخل یخچال گذاشته سپس از مواد به اندازه گردو در دست گرد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله دوم: آماده سازی مواد پلو کردی

داخل یک قابلمه لوبیا سبز خرد شده را به همراه هویج نگینی شده و سبزی کاکاتوی و لوبیا چیتی (لوبیا چیتی ها را از قبل خیس کنید و بگذارید تا نیم پز شود و آب آن را دور بریزید) و مقداری نمک و آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه مواد با هم به خوبی پخته شوند.

مرحله سوم: افزودن برنج

در ادامه کوفته قلقلی ها را به آرامی داخل مواد ریخته و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه از پخت مواد فوق سیب زمینی نگینی شده را به مواد اضافه کنید تا همه مواد پخته شوند و آب آن اندازه شود سپس برنج را که از قبل خیس کردیم به مواد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم: پخت سنگ سیر کردی

بعد از اضافه کردن برنج کمی کره یا روغن مایع را اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج نرم شود سپس به صورت کته پلو را دم بگذارید و روی قابلمه دمکنی قرار دهید و بگذارید به مدت ۴۰ دقیقه برنج دم بکشد در انتهای پخت کمی زعفران روی برنج بریزید به همین راحتی پلو کردی ما حاضر شد شما می توانید سنگ سیر را به همراه ماست و سالاد میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه سنگ سیر کردی

  1. می توانید به مواد کمی سیر نیز اضافه کنید.
  2. به دلخواه می توانید به مواد کمی رب اضافه کنید.
  3. از لوبیا قرمز نیز می توانید به جای چیتی استفاده کنید.
  4. افزودن سبزی کاکاتوی برای طعم و عطر بیشتر است اگر در دسترس ندارید می توانید حذف کنید.
  5. حتما پیاز را بعد از رنده زدن آبش را بگیرید تا باعث وا رفتگی قلقلی ها نشود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه سنگ سیر کردی یا پلو کردی با مرغ خوشمزه و محلی
4 (80%) 5 votes