طرز تهیه آش سماق ساده و خوشمزه برای همدان با بلغور گوشت گوسفندی

آش سماق

 

از آش های اصیل ایرانی است که برای منطقه توسیرکان از شهر همدان می باشد. آش ها جزء غذاهای بسیار مقوی ما ایرانی می باشد که در هر شهری طرز تهیه های متفاوتی دارد. آش سماق یک غذا بسیار مقوی بوده زیرا به واسطه داشتن سماق ادار آور است و به خاطر همین خیلی زود سموم از بدن دفع می شود و همچنین به خاطر رنگ قرمز آن ویتامین C برای زیبایی و چین و چروک پوست نیز بسیار مفید است و برای قلب نیز بسیار مفید است. این آش سماق سرشار از آنتی اکسیدان است. در روز های سرد زمستان و پاییز همه خانم های خانه آش می پزند زیرا بدن را گرم می کند و در برابر بیماری ها بسیار مناسب است. امروز در پارسی دی آش سماق همداان ساده و خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

بلغور گندم۲۵۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
لوبیا چیتی۱۰۰ گرم
عدس۱۰۰ گرم
لبو۲ عدد
پیاز۲ عدد
گردو۱۵۰ گرم
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
سماق۲۵۰ گرم
سیر۱ بوته
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، نعنا خشکبه مقدار لازم

طرز تهیه آش سماق با گوشت و بلغور

مرحله اول : آماده سازی مواد آش سماق

ابتدا تمام حبوبات آش را جداگانه از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود، بلغور را نیز خیس کنید. نخود و لوبیا را جداگانه در قابلمه ریخته و نیم پز کنید. لبو را نیز داخل ظرفی دیگر بپزید.

مرحله دوم : پخت گوشت

داخل قابلمه مورد نظر پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با کمی زردچوبه تفت دهید. سپس سیر ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و به پیاز اضافه کنید کمی که تفت خورد گوشت را افزوده و روی آن بریزید و اجازه دهید، تا گوشت نیم پز شود.

مرحله سوم : افزوده حبوبات

تمام حبوبات آش سماق را به همراه بلغور اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد بپزند وقتی تمام مواد پخته شدند لبو را رنده کنید یا با کوب گوشت کوب له کنید. این کار باعث می شود تکه های لبو موقع خوردن آش احساس نشود لبو را  به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم : افزودن گردو و سماق

گردو ها را داخل تابه کمی تفت دهید و به آش اضافه کنید. حالا شما می توانید از سماق کوبیده شده یا خوشه سماق استفاده کنید. اگر از خوشه سماق استفاده می کنید برای ۲۰ دقیقه آن را داخل آب قرار دهید. سپس از یک پارچه نخی عبور دهید و صاف کنید سپس آب حاصل را به آش سماق اضافه کنید.

مرحله آخر

در انتهای پخت وقتی تمام مواد پخته شدند، گوشت پخته شده را بیرون بیاورید و ریش ریش کرده یا میکس کنید. سپس دوباره به آش برگردانید و در انتها پخت نمک و فلفل قرمز را افزوده و از روی حرارت بردارید و با نعنا خشک و سماق و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش سماق توسیرکان

  1. اگر درحین پخت آب آش کم شد می توانید مقداری آبجوش اضافه کنید.
  2. اگر برای افراد دیابتی این آش را تهیه می کنید مقداری شیره انگور بهش اضافه کنید.
  3. ریختن گوشت کاملا اختیاری بوده و می توانید آن را حذف کنید.

همچنین ببینید

از
2
دیدگاه