طرز تهیه نان کلانه خانگی کردی ساده و خوشمزه روی ساج

طرز تهیه کلانه

 

یا (که لانه) به گویش کردی یک نان شناخته شده است ولی در حقیقت یک وعده غذایی کامل با مواد مغذی است. کلانه را در حقیقت می توان یکی از قدیمی ترین فست فود های جهان نام برد. این نان تهیه شده است از نوعی خمیر که گیاهی کوهی به نام پیچک در آن بکار می رود و در فصل هایی که پیچک موجود نیست این نان را با پیازچه تهیه میکنند بر روی ساج پخته و با ماست یا دوغ محلی نوش جان می کنند. امروز در پارسی دی کلانه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد۲ پیمانه
شیر۱ پیمانه
پیازچه۱۰۰ گرم
نمکبه مقدار لازم
روغن و یا کره محلیبه مقدار لازم

طرز تهیه کلانه خانگی کردی

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه

ابتدا پیازچه ها را شسته و زمان می دهیم تا رطوبت پیازچه از بین برود. حالا آنها را خیلی ریز خرد می کنیم. آرد را هم ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر کلانه

حالا آرد و نمک را داخل کاسه گودی ریخته و شیر را به آرامی به آرد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا به شکل خمیری لطیف درآید و به مدت ۵ دقیقه خمیر را ورز دهید تا خمیر به عمل آید و بعد روی خمیر را پوشانده و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله سوم: آماده کردن خمیر برای پخت کلانه

زمانی که حجم خمیر بیشتر شد خمیر را به ۸ تکه تقسیم می کنیم و روی میز کار آرد پاشی شده به کمک وردنه باز کنید و از پیازچه روی خمیر ریخته و خمیر را روی پیازچه برگردانید و لبه آن را شبیه به پیراشکی می بندیم.

مرحله چهارم: پخت کلانه بر روی ساج

برای پخت این نان باید از ساج استفاده کرد اما اگر در دسترس ندارید از پشت یک ماهیتابه استفاده کنید. ساج را روی حرارت بگذارید و زمان دهید تا گرم شود حالا کلانه را روی ساج بگذارید و حرارت را ملایم کنید وقتی یک سمت آن پخت سمت دیگری را می پزیم تا جایی کلانه را بپزید تا لکه های قهوهای روی خمیر ظاهر شود.

مرحله پنجم: سرو کلانه

کلانه ها را در ظرفی روی هم بچینید و بعد روی هر لایه از کلانه را با کره چرب کنید و در کنار دوغ و یا ماست محلی نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور تهیه تهیه کلانه

  1. در تهیه کلانه بهتر است از خمیر مایه استفاده نشود و نمک کار خمیر مایه را انجام می دهد.
  2.  این نان یک فست فود ساده و مقوی برای گیاه خواران عزیز می باشد.
  3. روی کلانه از سیر له شده هم می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان کلانه خانگی کردی ساده و خوشمزه روی ساج
3.2 (64%) 5 votes