طرز تهیه دوغاوه (آش سنتی کردی) خوش طعم و لذیذ با گوشت

طرز تهیه دوغاوه

 

یکی از انواع آش های خوشمزه و لذیذ سنتی برای کردستان می باشد. طعم و مزه این آش بسیار جذاب می باشد و داخل آن از کوفته های قلقلی گوشتی ریز قرار دارد که ترکیب آن با آش بسیار بی نظیر است. آش یکی از پیش غذاهای بسیار مقوی و مفید می باشد که در سرما و فصل زمستان و پاییز خیلی لذت بخش می باشد. آش به دلیل مواد مغذی که داخل آن وجود دارند و به دلیل این که سیستم ایمنی بدن را بالا می برد در دوران نقاهت مناسب است. دوغاوه یکی از آش های محلی است که طرفداران زیادی دارد. امروز قصد داریم طرز تهیه آش دوغاوه را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۶۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
آرد۲ ق غذا خوری
برنج دانه گرد۱/۵ پیمانه
سبزی کاکوتی۲ ق غذا خوری
ماست۱ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
نخود۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی۲ عدد
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه دوغاوه سنتی کردی به روش اصلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

نخود ها را به مدت ۵ ساعت خیس کنید. اگر زمان بیشتری دارید از شب قبل خیس کنید. یک عدد پیاز را بشورید و پوست کنید و با رنده ریز رنده کنید. پیاز دیگر را بشورید و پوست کنید و نگینی خرد کنید. سبزی آش یا سبزی کاکوتی را بشورید و روی تخته برش ریز خرد کنید. برنج ها را بشورید و در آب نمک خیس کنید. سپس ۱/۲ پیمانه برنج را آبپز کنید. داخل ظرفی زرده تخم مرغ را از سفیدی جدا کنید و سفیدی را داخل یخچال برای مصرف دیگر نگهداری کنید. نخود ها را داخل آب با حرارت بالا قرار دهید تا پخته شود. گوجه ها را بشورید و در کاسه ای رنده کنید.

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی

داخل ظرف مناسب گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و ادویه که شامل نمک و فلفل سیاه می باشد به مواد اضافه کنید. سپس آرد را به مواد به همراه برنج نیم پز شده اضافه کنید و با دست به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا مواد منسجم شود. سپس کوفته قلقلی را داخل آرد بغلتانید تا وا نرود.

مرحله سوم: آماده سازی آش

داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز نگینی خرد شده را داخل تابه تفت دهید تا سبک شود. سپس نخود ها را به پیاز های طلایی اضافه کنید و ۴ تا ۵ لیوان آب جوش شده به قابلمه اضافه کنید.  اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد تا لعاب بیندازد. بعد از ۲۰ دقیقه گوجه رنده شده را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و ۲ ق غذا خوری سبزی را اضافه کنید و هم بزنید. سپس کوفته های قلقلی را به آرامی به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مواد با هم جوش بزند.

مرحله چهارم: پخت و سرو آش

در کاسه ای ماست را به همراه آرد و زرده تخم مرغ بریزید و مواد را با همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند. سپس به آرامی به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید که مواد باهم یک قل بزند. بعد از قل زدن نوبت اضافه کردن برنج دانه گرد می باشد. برنج دانه گرد را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه مواد باهم پخته شود. بعد از ۱۰ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و دقت کنید بیشتر از ۱۰ دقیقه پخته شود زیرا باعث می شود برنج له شود. بعد از این مدت آش دوغاوه آماده است. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت تهیه آش دوغاوه

  1. در صورت نداشتن سبزی کاکوتی محلی می توانید از سبزی آشی استفاده کنید.
  2. می توانید از گوشت های قلقلی سرخ شده برای تزیین آش استفاده کنید.
  3. سبزی آش شامل شوید جعفری و گشنیز و تره خرد شده می باشد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه