طرز تهیه جعفری پلو زعفرانی با مرغ و سبزیجات خوشمزه و آسان

طرز تهیه جعفری پلو

 

یکی از انواع پلوهای ایرانی می باشد که همان طور که نامش پیداست از جعفری برای تهیه این پلو استفاده می شود این پلو را می توانید با گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه ای و مرغ تهیه کنید و برای تنوع غذایی گزینه بسیار خوبی می باشد. جعفری یکی از سبزیجاتی است که کمتر به آن اهمیت داده می شود ولی اگر خواص خوب آن را بدانیم هرگز از آن غافل نمی شویم و در برنامه غذایی خود از آن استفاده می کنیم. استفاده از جعفری به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد و برای افزایش ایمنی بدن، محافظت قلب، ارتقاء سلامت استخوان، کمک به درمان کم خونی و درمان اسهال مفید است. امروز در پارسی دی جعفری پلو با مرغ و سبزیجات را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

فیله مرغ۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
جعفری۱ پیمانه
کره۱ ق غذا خوری
هویج۱ عدد
نخود فرنگی۱/۲ پیمانه
ذرت۱/۳ پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه جعفری پلو زعفرانی با مرغ و سبزیجات

مرحله اول: تفت دادن پیاز

ابتدا سینه مرع بدون استخوان را و یا فیله مرغ را به صورت نواری برش بزنید. سپس پیاز را نگینی ریز یا رنده ریز بزنید و داخل تابه بریزید کمی تفت دهید تا آب پیاز کشیده شود و بعد ۱ ق غذا خوری کره اضافه کنید و کمی با زردچوبه تفت دهید.

مرحله دوم: تفت دادن مرغ

سپس مرغ های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و مرغ ها را تفت دهید و بعد نمک و فلفل سیاه کمی دارچین اضافه کنید و درب تابه را بگذارید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود.

مرحله سوم: افزودن جعفری

جعفری را از قبل پاک کنید و بشورید و بگذارید تا خشک شود سپس خرد کنید و به مرغ در حال پخت اضافه کنید. در حد سرخ شدن کافی می باشد نیاز نیست خیلی سرخ شود که خواص جعفری نیز از بین برود این مخلوط را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: پخت سبزیجات

در ادامه داخل یک تابه دیگر هویج را نگینی ریز یا رنده بزنید و داخل تابه بریزید و نخود و فرنگی ذرت را اضافه کنید و ۱/۲ پیمانه آب مرغ یا استاک مرغ را داخل سبزیجات ریخته و کمی زعفران و کره و نمک نیز اضافه کنید و بگذارید سبزیجات بپزند و کاملا پخته و به روغن بیفتد و آب مرغ تمام شود.

مرحله پنچم: تهیه جعفری پلو

برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ مورد نظر را قرار دهید سپس کمی برنج ریخته و از مخلوط مرغ و سبزیجات روی برنج بریزید و هم بزنید و همین طور لایه ها را تکرار کنید تا برنج و مواد تمام شود سپس روی برنج کمی زعفران را ریخته و جعفری پلو را به مدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت جعفری پلو با مرغ

  1. می توانید برای تزئین از زرشک و انواع خلال ها استفاده کنید.
  2. افزودن سبزیجات در این پلو اختیاری می باشد ولی باعث خوشمزه تر شدن آن می شود.
  3. می توانید مرغ را جداگانه پخته و ریش ریش کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه