طرز تهیه آبگوشت نعنا و جعفری لذیذ و آسان و لعاب دار گام به گام

طرز تهیه آبگوشت نعنا و جعفری

 

آبگوشت ها را می توان بی شک یکی از اصیل ترین غذا های ایرانی دانست که تاریخچه بسیار قدیمی در فرهنگ ما ایرانی ها دارد ولی زمان دقیق حضور آبگوشت مشخص نیست امای قدیمی ترین سندی که برای تهیه آبگوشت پیدا شده است به قرن ۸ باز می گردد البته در کتاب ها و متون قدیکی از آبگوشت اسم برده نشده است و بیشتر به اسم شورباج این غذا را تهیه می کردند. شما می توانید به دلخواه از لوبیا سفید یا چیتی برای تهیه آبگوشت خود استفاده کنید و با افزودن نعنا و جعفری عطر فوق العاده خوبی به این آبگوشت بدهید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آبگوشت نعنا و جعفری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی با استخوان و کمی دنبه۲۵۰ گرم
لوبیا سفید و نخوداز هر کدام ۱/۲ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
لیمو عمانی۱ عدد
پیاز۱ عدد
رب۱ ق غذا خوری
نعنا و جعفری۲۵۰ گرم
بلغور گندم۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، دارچین، فلفل قرمزبه مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت نعنا و جعفری

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید باید نخود و لوبیا آبگوشت را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید و تا راحت تر پخته شود و نفخ آن گرفته شود. گوشت را نیز بشورید و بهتر است کمی دنبه برای خوشمزه تر شدن آن استفاده کنید، نعنا و جعفری را نیز بشورید و خرد کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه باید پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن داخل قابلمه مورد نظر کمی تفت دهید و بعد گوشت را اضافه کنید سپس نوبت اضافه کردن ادویه ها و حبوبات و بلغور است در انتها روی مواد آب جوش بریزید و بگذارید برای ۴ ساعت تا گوشت و حبوبات خوب پخته شوند.

مرحله سوم: افزودن رب

در ادامه باید رب را به صورت جداگانه با کمی روغن تفت دهید و بعد از این که بوی خامی رب گرفته شد به مواد اضافه کنید و هم بزنید و بعد سیب زمینی پوست کنده را نیز اضافه کنید و برای ۲۰ دقیقه زمان دهید تا سیب زمینی ها نرم شوند.

مرحله چهارم: پخت آبگوشت نعنا و جعفری

در ادامه باید نعنا و جعفری خرد شده را به همراه لیمو عمانی (لیمو عمانی را از قبل سوراخ کنید و داخل لیوان قرار دهید و کمی آب ولرم روی آن بریزید و بگذارید تا تلخی آن برای ۱۵ دقیقه گرفته شود) بعد از جا افتاده آبگوشت دنبه را داخل کاسه بکوبید و نمک غذا را اندازه کنید و به همراه نان تیلیت کنید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آبگوشت نعنا و جعفری

  1. در صورت تمایل می توانید رب را حذف کنید.
  2. می توانید از کمی گوجه سبز در فصل بهار یا به صورت فریزر شده استفاده کنید.
  3. در صورت تمایل برای ترش تر شدن این آبگوشت  آبلیمو یا یک بند انگشت قرقروت  سفید یا سیاه اضافه کنید.
  4. می توانید بجای لیمو عمانی از پرک یا رب لیمو نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آبگوشت نعنا و جعفری لذیذ و آسان و لعاب دار گام به گام
5 (100%) 1 votes