طرز تهیه ماقوت مشهدی ساده و خوشمزه با شیر و نشاسته برای 4 نفر

ماقوت مشهدی

 

ماقوت یکی از دسر های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید این ماقوت خوشمزه را با شیر و بدون شیر تهیه کنید فرق این دو در این می باشد که ماقوت با شیر رنگ ماتی دارد ولی بدون شیر رنگ آن شفاف می شود و از آب برای تهیه آن استفاده می شود. شما می توانید ماقوت را نیم ساعت مانده به افطار تهیه کنید و از طعم بی نظیر این دسر اصیل ایرانی لذت ببرید. ماقوت بیشتر در طعم زعفرانی تهیه می شود ولی شما می توانید به دلخواه به صورت ساده سفید یا دو رنگ تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه ماقوت مشهدی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

شیر۳ لیوان
نشاسته گل۴ ق غذا خوری
شکر۷ ق غذا خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
وانیل۱/۸ ق چا یخوری
پودر هل۱/۴ ق چای خوری
گلاب۳ ق غذا خوری
خلال بادامدر صورت دلخواه برای تزیین

طرز تهیه ماقوت مشهدی

مرحله اول: مخلوط کردن

ابتدا باید نشاسته را با ۳ ق غذا خوری آب سرد خوب مخلوط کنید تا باز شو و بعد شیر و شکر را به آن اضافه کنید و همه مواد را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم مداوم هم بزنید تا شکر ذوب شود و با حرارت کم بوی خامی نشاسته گرفته شود، این مرحله بسیار مهم است زیرا اگر حرارت را زیاد کنید ممکن است بوی نشاسته داخل ماقوت باقی بماند و در انتها ماقوت بی کیفیتی داشته باشید.

مرحله دوم: افزودن زعفران

در ادامه زمانی که کمی غلیظ شدن نوبت اضافه کردن زعفران می باشد و بعد از این که زعفران خوب رنگ باز کرد و ماقوت خوشرنگ شد به دلخواه خلال بادام یا پسته را اضافه کنید و مجدد هم بزنید و در ادامه باید پودر هل و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: تهیه ماقوت مشهدی با شیر

در اانته و ۳ دقیقه مانده تا پخت باید گلاب را اضافه کنید و هم بزنید، دقت کنید زمانی به مرحله پایانی پخت نزدیکتر می شوید که نشاسته کاملا پخته شده باشد یعنی زمانی که بوی زخم نشاسته از بین برود یعنی ماقوت حاضر شده است، زمانی که می خواهیئ ماقوت را از روی شعله بردارید خیلی غلیظ و سفت نباشد زیرا بعد از سرد شدن خودش را می گیرد، بعد از ریختن ماقوت داخل کاسه های سرو بهتر است ۳ ساعت داخل یخجال بماند تا خوشمزه تر شود و بعد سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت ماقوت مشهدی

  1. ماقوت مشهدی بعد از سرد شدن خیلی سفت می شود پس مواد را زیاد روی شعله قرار ندهید.
  2. گلاب باید در انتها اضافه کنید تا عطر آن حفظ شود.
  3. ماقوت با مغز خوشمزه تر می شود.
  4. از کیفیت نشاسته گل خود مظمئن شوید تا ترش نباشد و بهتر است نشاسته گل را در یخچال کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه ماقوت مشهدی ساده و خوشمزه با شیر و نشاسته برای 4 نفر
3.7 (73.33%) 3 votes