طرز تهیه نان کوهی خانگی نرم و خوشمزه و مغزدار با گردو و کنجد

طرز تهیه نان کوهی

 

یکی از شیرینی های سنتی می باشد که اصالت آن برای شهر آمل و شمال کشور می باشد این نان به صورت مغزدار تهیه می شود و یک میان وعده بسیار سالم و خوشمزه می باشد شما می توانید برای نهار یا شام و یا ایام ماه مبارک رمضان این نان خوشمزه و نرم را تهیه کنید. نان کوهی عطر و طعم فوق العاده خوبی دارد و چون مواد میانی آن بسیار سالم است پس مقوی نیز می باشد. حتما برای تهیه این نان از خمیرمایه تازه استفاده کنید تا بافت نان کوهی نرم باشد و خمیر عمل بیاد. امروز در پارسی دی نان کوهی خانگی نرم و خوشمزه و مغزدار با گردو و کنجد را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر

آرد سفید۲ پیمانه
خمیر مایه۱ ق غذا خوری
شکر۱ ق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
ماست یا شیر ولرم۱/۲ پیمانه
کره ذوب شده۱/۴ پیمانه
آب گرم۱/۲ پیمانه
نمک۱/۲ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه مواد میانی

گردو۵ عدد
شکر۳ قاشق غذاخوری
رازیانه۱ قاشق غذاخوری
هل۱ قاشق چایی خوری
کنجد۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغبرای رومال

طرز تهیه نان کوهی خانگی نرم و مغزدار

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا در یک ظرف و یا لیوان بلند آب ولرم و خمیرمایه و شکر را بریزید و خوب هم بزنید سپس روی ظرف را برای ۱۰ دقیقه بپوشانید تا خمیرمایه کف کند و عمل بیاد دقت کنید خمیرمایه حتما باید تازه و آب دمای ولرم داشته باشد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در یک کاسه بزرگتر شیر و تخم مرغ و کره و نمک را به همراه خمیرمایه عمل آمده بریزید و کم کم شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جای که خمیر وسط کاسه جمع شود سپس به مدت ۱۰ دقیقه خوب خمیر را ورز دهید می توانید برای ورز دادن از استند میکسر استفاده کنید.

مرحله سوم: ورز دادن و استراحت خمیر

سعی کنید با ورز دادن چسبندگی خمیر را بگیرید و آرد زیاد بهش نزنید خمیر باید کمی چسبنده باشد سپس خمیر را به شکل توپ دربیاورید و در یک کاسه قرار دهید و روی آن را بپوشانید و برای ۱ الی ۲ ساعت در محیط گرم قرار داده تا حجم بگیرید و پف کند.

مرحله چهارم: تهیه مواد میانی

در این مدت که خمیر در حال استراحت می باشد مواد میانی را تهیه کنید داخل آسیاب همه مواد را به غیر از شکر بریزید و خوب میکس کنید سپس داخل کاسه ریخته و با شکر مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: پخت نان کوهی مازندران

بعد از اینکه خمیر پف کرد آن را با مشت بگیرید و از خمیر به اندازه یک نارنگی بردارید و کف دست پهن کنید و مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار دهید و خمیر را به شکل توپ دربیاورید و داخل سینی فر که از قبل چرب کردید قرار دهید و با زرده تخم مرغ رومال کنید و کمی کنجد یا خرفه بپاشید سپس داخل فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ به مدت ۳۵ دقیقه قرار دهید تا خوب پخته شود.نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان کوهی شمالی و مجلسی

  1. اگر فر شما کانوکشن ندارد در انتها روی فر را روشن کنید تا سطح نان ها طلایی شود.
  2. در فر برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  3. می توانید یک کاسه آب در فر قرار دهید تا نان ها نرم شوند.
  4. می توانید برای زرده کمی از زرده و زعفران را با هم مخلوط کنید تا سطح نان ها خوش رنگ شود.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه