طرز تهیه ونوشک پلو کرمانشاهی خوشمزه و محلی با گوشت چرخ کرده

دستور پخت ونوشک پلو

طرز تهیه ونوشک پلو

 

ونوشک پلو یا بنه پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که در استان ایلام و کرمانشاه تهیه می شود اما ونوشک چیست؟ ونوشک میوه درخت بنه است که در برخی مناطق به پسته کوهی نیز معروف است و به به نام هایی همچون ونوشک، بنه، کولن، کولنگ، گوشنک نیز نام برده می شود از میوه درخت بنه : روغن، مربا، ترشی و غذاهای مختلفی تهیه می‌کنند و همچنین صمغ (سقز) یا شیره درخت بنه در موارد درمانی و صنعتی و تجاری بسیار کاربردی است یکی از معروف ترین کاربرد های صمغ بنه در تولید آدامس و شکلات، خمیر دندان و … است. اما از خواص خوب این ونوشک می توان به درمان سرفه های خشک و عفونی، آنتی اکسیدان قوی، سرشار از ویتامین E، درمان نرمی استخوان اشاره کرد. امروز در پارسی دی ونوشک پلو با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ونوشک پلو یا بنه پلو

  • ونوشک تازه ۵۰ گرم
  • برنج ۳ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ونوشک پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل با کمی نمک خیس کنید. ونوشک ها را پاک کنید و چندبار خوب بشورید تا تمیز شود. گوجه فرنگی ها را رنده ریز بزنید یا با کمک گوشتکوب برقی پوره کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت داده تا گوشت تغییر رنگ دهد در ادامه کمی فلفل سیاه اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن ونوشک

در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و رب خوش رنگ شود و سپس زعفران دم کرده را بریزید و بعد نوبت افزودن ونوشک ها می باشد ونوشک را افزوده و کمی تفت دهید سپس در تابه را برای مدتی بگذارید تا گوشت ونوشک ها پخته و نرم شوند.

مرحله چهارم: دم گذاشن ونوشک پلو

برنج را روی حرارت قرار دهید و کف روی برنج را بگیرید کمی که برنج نرم شد آن را آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ مناسب قرار دهید و مقداری برنج ریخته و مقداری از مایه گوشتی و ونوشک ها بریزید و هم بزنید به همین ترتیب همه مواد را بریزید تا برنج و مواد تمام شود سپس ونوشک پلو را برای ۴۵ دقیقه دم بگذارید در انتهای پخت کمی کره یا روغن کرمانشاهی روی برنج بریزید و این غذای خوشمزه را به همراه ترشی میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه ونوشک پلو

  1. در تهیه این غذا می توانید غذا را دم نگذارید و به صورت دمی تهیه کنید.
  2. می توانید برنج را دم بگذارید و در انتها و هنگام سرو روی برنج بریزید.
  3. می توانید به جای رب از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
  4. به دلخواه از سیب زمینی مکعبی سرخ شده می توانید در مواد میانی استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه