طرز تهیه شیرینی دادلی دوزلی ترد و خوشمزه تبریز به دو روش

طرز تهیه شیرینی دادلی

 

یکی از شیرینی ها خوشمزه نوروزی می باشد که می توانید خیلی راحت بدون قالب خاصی این شیرینی را تهیه کنید و هم بدون فر و با فر طبخ کنید. دستور این شیرینی همانند دیگر شیرینی های نوروزی هم با روغن صاف قنادی و هم با کره تهیه می شود و بافت ترد و نرمی دارد شما می توانید وسط این شیرینی را با ژله بریلو یا شکلات ذوب شده یا پودر پسته پر کتید و یا یک قسمتی از شیرینی را داخل کاکائو بزنید. شیرینی دادلی در تبریز بیشتر تهیه می شود و به آن شیرینی دوزلی نیز گفته می شود در زبان ترکی به معنی با نمک است. امروز طرز تهیه شیرینی دادلی را به شما به آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد شیرینی پزی۱۳۰ گرم (۱ پیمانه)
آرد نخودچی۳۰ گرم (۱/۳ پیمانه کمی بیشتر)
زرده تخم مرغ۱ عدد
پودر قند۵۰ گرم (۱/۳ پیمانه)
کره۵۰ گرم
روغن جامد۴۰ گرم (نصف ۱/۴ پیمانه)
وانیلنوک ق چای خوری
بریلو یا شکلات ذوب شده برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی دادلی

مرحله اول: هم زدن روغن و کره

داخل یک ظرف کره نرم شده و روغن جامد را به همراه پودر قند با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا کرم رنگ و حجیم شود حتما در حین هم زدن دورگیری کنید تا تمام کره و روغن هم بخورد و پوک شود.

مرحله دوم : افزودن زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ را به همراه وانیل به مواد فوق اضافه کنید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه دیگر هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی دادلی

آرد شیرینی پزی و آرد نخود را با هم مخلوط کنید و الک کنید سپس روی مواد فوق الک کنید تا خمیر جمع شود برای هم زدن اصلا ورز ندهید سعی کنید با لیسک مواد را با آرد مخلوط کنید.

مرحله چهارم: تهیه شیرینی دادلی

از مواد خمیر به اندازه گردو بردارید و در دست گرد کنید سپس با کمک یک جسمی وسط خمیر را حفره ایجاد کنید و داخل سینی که از قبل کاغذ روغنی انداختید با فاصله از هم قرار دهید.

مرحله پنجم: پخت شیرینی دادلی با فر

فر را از قبل با دمای ۱۷۰ اجازه دهید تا داغ شود سپس سینی فر را قرار دهید و بمدت ۱۵ دقیقه در دمای ۱۷۰ بگذارید تا شیرینی دادلی پخته شود و کمی تغییر رنگ دهد سپس سینی را خارج کنید و اجازه دهید کمی از داغی بیفتد و بعد از آن از روی سینی جدا کنید و به دلخواه با بریلو و یا شکلات ذوب شده تزئین کنید.

مرحله ششم: شیرینی دادلی بدون فر

برای پخت شیرینی در تابه دو طرفه باید بدین صورت عمل کنید، تابه دو طرفه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود سپس شیرینی ها را داخل تابه چیده و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان دهید تا شیرینی ها پخته شود و رنگ شیرینی عوض شود شما می توانید داخل تابه معمولی با دمکنی هم قرار دهید. بعد از پخت شیرینی را از تابه خارج کنید و به دلخواه تزئین کنید.

فوت و فن های دستور شیرینی دادلی

  1. می توانید از کره گیاهی یا همان مارگارین استفاده کنید.
  2. حتما از روغن صاف قنادی استفاده کنید تا ماندگاری شیرینی بیشتر شود.
  3. این مقدار مواد حدود ۲۴ عدد شیرینی دادلی به شما می دهد.
  4. اصلا نباید در این شیرینی روغن مایع استفاده کنید.
  5. با توجه به زمان های مختلف فر بعد از گذشت ۱۰ دقیقه شیرینی را چک کنید.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه