طرز تهیه آش آبغوره تبریز خوشمزه و بدون گوشت برای لاغری

طرز تهیه آش آبغوره

 

یک آش بسیار خوشمزه و سنتی شهر تبریز است که به آش گوجه نیز معروف است یا در اصطلاح ترکی بامادور آشی نیز گفته می شود.آش آبغوره در شهرهای مختلف به روش های متفاوتی پخته می شود.آش آبغوره بسیار خوشمزه که تشکیل دهنده مواد آن از گوجه و برنج و حبوبات است و چاشنی و طعم دهنده اصلی آش آبغوره می باشد. تنوع در آش های می تواند به امتحان کردن انواع مزه ها و طعم کمک کند. این آش علاوه بر خوشمزگی بسیار مقوی بوده به خاطر داشتن آبغوره برای کسانی که در رژیم غذایی هستند و برای کبد چرب بسیار مناسب است و فشار خون را کنترل می کند. امروز در پارسی دی آش آبغوره بدون گوشت بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

لوبیا قرمز پخته۱ پیمانه
برنج نیم دانه ایرانی۱/۲ پیمانه
بلغور۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی بزرگ۵ یا۶ عدد
سبزی تره و جعفرینیم کیلو
نعنا خشک۲ یا ۳ ق غ
غوره۱ پیمانه
آبغوره۱/۲ استکان
عصاره گوشت۲ عدد
رب گوجه۱ الی ۲ ق غذا خوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم

طرز تهیه آش آبغوره تبریز

مرحله اول : آماده سازی مواد آش آبغوره

ابتدا لوبیای آش را که فرقی ندارد چیتی یا قرمز باشد را از قبل بگذارید خیس بخورد تا نفخش گرفته شود سپس چندین بار در این حین آبش را عوض کرده سپس جداگانه بگذارید نیم بپز کنید. برنج را نیز از قبل با کمی نمک خیس کنید. سبزی آش را خوب پاک کنید و بشورید بگذارید تا خشک شود سپس ساطوری کنید. بلغور گندم را نیز خیس کنید.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز

پیاز را شسته و نگینی خرد کنید داخل قابلمه ریخته و با مقداری زردچوبه خوب تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود سپس رب افزوده و کمی که تفت خورد و بوی خامی رب از بین رفت لوبیا پخته به همراه برنج و بلغور داخل قابلمه بریزید و عصاره گوشت را با مقداری آب باز کنید و به آش آبغوره اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد پخته شوند.

مرحله سوم : افرودن گوجه

گوجه ها را شسته و با رنده درشت پوره کنید و به آش در حال پخت اضافه کنید و صبر کنید تا آش کمی غلیظ شود.

مرحله چهارم : افزودن آبغوره و سبزی

وقتی تمام مواد آش پخته شده در نیم ساعت پایانی سبزی آش ساطوری شده را اضافه می کنیم و نمک و فلفل آش را اندازه می کنیم در انتها آبغوره و غوره را اضافه کرده و مدام در حین پخت آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله آخر

وقتی آش خوب جا افتاد و غلیظ شد مقداری نعنا را داخل تابه با روغن به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید نباید نعنا زیاد حرارت ببیند وگرنه زود می سوزد نعنا داغ حاضر شده را به آش اضافه کرده و بعد از ۱۰ دقیقه زیر شعله را خاموش می کنیم. آش آبغوره ما حاضر است آن را داخل ظرف کشیده و به همراه پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش آبغوره

  1. در هر مرحله احساس کردید آب آش کم است می توانید مقداری آبجوش اضافه کنید.
  2. میزان اضافه کردن آبغوره دلخواه است می توانید کمتر بریزید ولی توجه داشته باشید تمام مزه و طعم این آش به ترشی آن است.

همچنین ببینید 

از
12
دیدگاه