طرز تهیه شیرینی اشکی یا نعلی خوشمزه با کره به روش بازاری

طرز تهیه شیرینی اشکی

 

یکی از شیرینی های سنتی ایرانی می باشد که رسپی مشابه شیرینی نعلی دارد ولی به شکل های گوناگون تهیه می شود. شیرینی اشکی را می توانید برای شیرینی نوروزی استفاده کنید زیرا طعم و مزه بسیار خوبی دارد. راز موفقیت در تهیه شیرینی های سنتی اندازه گیری دقیق مواد می باشد زیرا شیرینی خشک بسیار حساس هستند و با کم و زیاد شدن مقداری از مواد اولیه در نتیجه کلی تاثیر گذار خواهد بود پس اگر دوست دارید شیرینی های خوشمزه و تردی داشته باشید از ترازو استفاده کنید. امروز در پارسی دی شیرینی اشکی خوشمزه با کره را به روش بازاری به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

زرده تخم مرغ۲ عدد
کره۲۰۰ گرم
پودر قند۱/۲ پیمانه
شیر۴ ق غذا خوری
عسل۴ ق غذا خوری
روغن مایع۸ ق غذا خوری
آرد۵۰۰ گرم
وانیل۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی اشکی

مرحله اول : هم زدن کره

ابتدا باید از قبل کره را داخل دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود سپس به همراه پودر قند داخل کاسه همزن ریخته و خوب هم بزنید تا کره سفید رنگ و پوک شود حتما در بین هم زدن کره دورگیری کنید تا تمام کره هم بخورد و مزه خامی آن از بین برود.

مرحله دوم : افزودن شیر و عسل و زرده

زرده را به همراه وانیل اضافه کنید و هم بزنید شیر و عسل را به ترتیب اضافه کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم : تهیه شیرینی اشکی

کمی آرد به مواد فوق اضافه کنید و در ادامه روغن مایع را ریخته و شروع به اضافه کردن آرد کنید تا مانند خمیر جمع شود نباید بیش از اندازه آرد بریزید در حدی که خمیر جمع شود کافی می باشد سپس با نوک انگشت کمی ورز دهید تا حالت بگیرد و زمانی که خمیر را گلوله می کنید نباید ترک داشته باشد. خمیر شیرینی را داخل نایلون گذاشته و بمدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله چهارم : پخت شیرینی اشکی

خمیر را بین دو نایلون وردنه بکشید و با کاتر نان چایی یا کاتر دلخواه قالب بزنید و شیرینی های آماده شده را روی سینی فر قرار دهید سپس سینی را داخل فر از قبل گرم شده بگذارید بمدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه تا شیرینی اشکی پخته شوند بعد ز پخت صبر کنید تا کاملا خنک شوند سپس از روی سینی فر جدا کنید.

مرحله آخر

برای تزئین شیرینی اشکی مقداری شکلات قهوه ای ذوب کنید و تا نصفه شیرینی ها را داخل آن بزنید و به دلخواه با مغز بادام و پودر پسته تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه شیرینی اشکی

  1. برای ماندگاری بیشتر شیرینی می توانید از روغن صاف قنادی استفاده کنید.
  2. اگر طعم و مزه کره را دوست ندارید می توانید از کره گیاهی نیز استفاده کنید.
  3. بسته به نوع آردهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد بخواهد پس یکباره آرد را نریزید و به تدریج به خمیر اضافه کنید.
  4. نیازی به گذاشتن کاغذ روغنی نمی باشد فقط شیرینی کاملا خنک شده باشند از روی سینی جدا کنید اگر داغ باشند شیرینی از هم می پاشد.
  5. اگر قالب ندارید می توانید شیرینی به شکل نعل اسب در بیاورید و بپزید.
  6. اگر شیرینی اشکی را بیش از حد ورز دهید به روغن افتاد و در هنگام پخت خشک می شود.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه