طرز تهیه شیرینی سپه سالاری خوشمزه تبریز به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

 

یکی از اصیل ترین شیرینی ها ایرانی می باشد که توجه کمتری نسبت به سایر شیرینی به آن شده است این شیرینی بسیار خوشمزه اصالتی تبریزی دارد و به راحتی تهیه می شود شما میتوانید شیرینی سپه سالاری را برای ایام عید در منزل تهیه کنید و با یک شیرینی اصیل ایرانی آشنا شوید. برای تهیه شیرینی های سنتی باید مواد را دقیق اندازه گیری کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. طرز تهیه این شیرینی کمی متفاوت است و مواد اولیه آن با دیگر شیرینی های خشک فرق دارد. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی سپه سالاری به روش قنادی ها را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

تخم مرغ۲ عدد
ماست۱۵۰ گرم
پودر قند۱۸۰ گرم
روغن صاف قنادی۱۸۰ گرم
آرد۳۷۰ گرم
پودر مخمر۱ ق چای خوری
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
زعفران۱ ق چای خوری
پودر پسته برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری تبریزی

مرحله اول: مخلوط کردن آرد و روغن

آرد را به همراه روغن داخل کاسه ریخته و ابتدا با سری خمیر زن همزن بزنید تا مخلوط شود سپس همزن را کنار بگذارید و با نوک انگشت ورز دهید تا خمیر جمع شود این مرحله ممکن است حدود ۵ دقیقه زمان ببرد.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

تخم مرغ ها را داخل کاسه ریخته و با همزن دستی یا چنگال کمی هم بزنید تا تخم مرغ ها از لختگی خارج شوند سپس ماست و مخمر و بیکینگ پودر و زعفران را افزوده و هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی سپه سالاری

مواد تخم مرغی را به مواد آرد و روغن اضافه کنید و به تدریج هم بزنید اصلا نباید مواد را ورز دهید زیرا باعث می شود شیرینی خشک شود در نهایت خمیری نسبتا شل و چسبنده ای خواهید داشت.

مرحله چهارم: تهیه شیرینی سپه سالاری

کف قالب مورد نظر کاغذ روغنی انداخته و مواد شیرینی را داخل قیف بریزید و سر قیف را قیچی کنید و بدون ماسوره داخل قالب شیرینی پایپ کنید ( با فاصله از هم ) سپس اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند سپس مهر مخصوص را داخل آب زده و روی شیرینی طرح بزنید.

مرحله پنجم: پخت شیرینی سپه سالاری

روی شیرینی ها به دلخواه پودر پسته ریخته و می توانید با کمک قلمو کمی با زعفران روی شیرینی ها رومال کنید سپس سینی را در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ بگذارید تا زیر شیرینی کمی تغییر رنگ دهند سپس بعد از خنک شدن از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی سپه سالاری تبریزی

  1. شیرینی ها را بعد از خنک شدن از روی سینی جدا کنید زیرا همان لحظه که داغ است امکان پودر شدنش هست.
  2. می توانید آرد و روغن را به جای ورز دادن چرخ کنید تا یکدست شود.
  3. می توانید به جای روغن قنادی از کره استفاده کنید.
  4. به دلخواه داخل مواد شیرینی مقداری هل یا دارچین یا زنجبیل بزنید.
  5. با این مقدار مواد حدود ۳۵ عدد شیرینی خواهید داشت.

همچنین ببینید 

از
7
دیدگاه