طرز تهیه نان جزغاله نیشابوری با دنبه، ساده و سریع با فر و بدون فر در قابلمه

طرز تهیه نان جزغاله

 

یکی از نان های خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد، که بیشتر در همه مناطق کشور بخصوص خراسان، سمنان، لرستان تهیه می شود، ولی بیشتر به نام شهر نیشابور معروف می باشد. طعم خوشمزه نان جزغاله همراه با نان و پنیر و سبزی یکی از طعم های به یاد ماندنی دوران کودکی ما می باشد. در گذشته نان جزغاله را با دنبه گوسفند تهیه می کردند که طعم و مزه دلچسبی داشت. تهیه نان های سنتی در منزل بسیار کار جالبی خواهد بود زیرا فضای خانه پر از عطر و بو نان تازه می شود. شما برای تهیه این نان سنتی باید ابتدا کمی دنبه را پخته تا جزغاله تهیه شود. امروز در پارسی دی نان جزغاله نیشابور با فر و بدون فر در قابلمه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماست۱ پیمانه
آرد سفید۲.۵ پیمانه
نمک۱/۲ ق چای خوری
بیکینگ پودر۲.۵ ق چای خوری
روغن مایع یا (روغن دنبه)۲ ق غذا خوری

مواد لازم برای مواد میانی نان دنبه

جزغاله۱ پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم
پیاز متوسط۱ عدد
گردو خردشده۱/۲ پیمانه

طرز تهیه نان جزغاله خانگی با فر و بدون فر در قابلمه

مرحله اول : تهیه خمیر نان جزغاله

در ابتدا ماست، بیکینگ پودر، روغن دنبه و نمک را داخل یک کاسه ریخته و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس آرد را چندین مرتبه الک کنید تا سبک شود. آرد را به تدریج به مواد بالا اضافه کنید تا مانند خمیر جمع شود. نباید آرد را یکباره به مواد اضافه کنید زیرا جذب آرد ها با هم متفاوت می باشد، ممکن است کمی کمتر یا بیشتر آرد مصرف شود. باید در آخر خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید. وقتی خمیر جمع شد به مدت ۵ دقیقه خوب خمیر را ورز دهید.

مرحله دوم : تهیه مواد میانی

جزغاله را از قبل با دنبه گوسفند آماده کنید و بگذارید تا پخته و قهوه ای رنگ شود. سپس به همراه مواد میانی گفته شده در دستور با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم : آماده سازی نان جزغاله

خمیر نیازی به استراحت ندارد. از خمیر چانه های یک اندازه گرفته و داخل آن از مواد میانی بریزید و گرد کنید. سپس روی میز کار بیاورید و چانه ها را با کمک دست خوب پهن کنید. نیاز نیست خمیر را خیلی نازک کنید.

مرحله چهارم: پخت نان جزغاله بدون فر در قابلمه

برای پخت نان بدون فر باید یک تابه یا قابلمه نچسب را انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس خمیر باز شده را داخل قابلمه قرار دهید و برای چند دقیقه درب قابلمه را ببندید تا نان خوب پخته و پف کند.

مرحله پنجم: پخت نان جزغاله در فر

برای پخت نان با فر باید، خمیر آماده شده را داخل سینی فر قرار دهید و با چنگال روی آن چند سوراخ ایجاد کنید. به دلخواه می توانید با زرده تخم مرغ و زعفران روی خمیر را رومال کنید و کمی کنجد یا خرفه بپاشید. سینی را داخل فر قرار دهید و بمدت ۱۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه اجازه دهید تا نان پخته شود. برای اینکه روی نان طلایی شود می توانید روی فر را برای چند دقیقه روشن کنید. فقط مراقب باشید تا نان نسوزد. به همین راحتی نان جزغاله ما آماده شد. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان جزغاله

  1. برای تهیه جزغاله دنبه را برش بزنید. داخل قابلمه ریخته و با دمای کم بگذارید تا پخته شود و مرتب هم بزنید سپس روغن را صاف کنید مواد بدست آمده همان جزغاله می باشد.
  2. می توانید سبزی محلی نیز به مواد اضافه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه نان جزغاله نیشابوری با دنبه، ساده و سریع با فر و بدون فر در قابلمه
3.6 (72%) 5 votes