طرز تهیه حلیم مشهدی یا نیشابوری ساده و خوشمزه با قیمه برای 4 نفر

دستور پخت حلیم مشهدی

طرز تهیه حلیم مشهدی

 

حلیم مشهدی یکی از انواع حلیم های می باشد که می توانید به سادگی تهیه کنید. این حلیم کمی با دیگر حلیم ها متفاوت است زیرا در انتها روی حلیم با قیمه و رب پخته شده سرو می شود. شما می توانید این حلیم مشهدی یا نیشابوری را به راحتی برای افطاری در ماه مبارک رمضان تهیه کنید. حلیم مشهدی با گندم پوست کنده و گوشت گوسفندی تهیه می شود و طعم و مزه بسیار لذیذی دارد. این حلیم در مشهد بیشتر در شهادت و ماه محرم و صفر و مخصوصا عاشورا و تاسوعا تهیه می شود و یک غذای نذری فوق العاده می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلیم مشهدی با قیمه برای ۴ نفر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حلیم مشهدی یا نیشابوری

  • گندم پوست کنده ۲ پیمانه
  • گوشت گوسفندی ۱۵۰ گرم
  • دارچین و کنجد به مقدار لازم
  • پیاز ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم
  • قیمه ۱/۲ پیمانه
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم

مرحله دوم: پخت گوشت

مرحله اول: آماده سازی گندم

گندم را از شب قبل خیس کنید. زیرا راحت تر پخته می شود. گندم را به صورت جداگانه با همراه کمی نمک و زردچوبه و آب به مدت ۲ ساعت بگذارید تا پخته و نرم شود. در حین پختن گندم حتما مواد را هم بزنید تا گندم ته نگیرد و حتما باید شعله خیلی کم باشد تا گندم کاملا لعاب پس دهید.

مرحله دوم: پخت گوشت

در ادامه گوشت را نیز باید بپزید. گوشت گوسفندی دلخواه خود را به همراه کمی زردچوبه و نمک داخل یک قابلمه تفت دهید و بعد روی آن آبجوش بریزید و بگذارید تا کاملا پخته شود. اگر زمان کافی برای پخت گوشت ندارید می توانید از زودپز نیز استفاده کنید. بعد از پخت گوشت را از قابلمه خارج و صبر کنید تا خنک شود و بعد ریش ریش کنید.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

گوشت پخته شده را به گندم در حال پخت اضافه کنید و بعد مواد را با گوشتکبو برقی یا دستی خوب بکوبید تا له شود. سپس ۱ ساعت زمان دهید و در این مدت هم بزنید تا حلیم کشداری داشته باشید و اگر در حین پختن آب حلیم کم شد از آب گوشت به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه حلیم مشهدی

در ادامه یک پیاز را پوست بگیرید و با کمی زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود سپس گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بعد رب را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس لپه را به همراه کمی نمک و زردچوبه و دارچین اضافه کنید و روی آن آب ریخته تا خوب پخته شود و بعد در انتها حلیم را داخل ظرف ریخته و به قیمه پخته شده را هب همراه کمی دارچین روی حلیم بریزید و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه حلیم مشهدی برای ۴ نفر

  1. شما می توانید به دلخواه مقدار گندم را کم و زیاد کنید.
  2. می توانید گوشت را برای مواد قیمه حذف کنید و به صورت ساده آن را طبخ کنید.
  3. حتما بعد از اضافه کردن گوشت مداوم هم بزنید تا حلیم کشدار شود.

همچنین ببینید  

از
11
دیدگاه

  • آهان ۲ سال پیش

    هلیم نع حلیم

    پاسخ
  • ابردژ ۲ سال پیش

    سِلام
    اولندش که حلیم نِه و شولَه
    دومندش ای غِذانَ فِقط یه بِچَه مشهدی مِتنِه بِفهمه و بس

    و دیگه اینکه شوله از بس که خوشمزس نمیشه اینجوری توصیفش کرد ، فقط باید بعد از خوردن کاسه دوم ، هنگام خوردن کوکا (نوشابه سیاه) ، تعریفش کنی.

    ممنون از یادآوریتون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      ممنون

      پاسخ
    • رسول ۷ ماه پیش

      برادر گرامی شله مشهدی با حلیم فرق می کند. این حلیم تقریبا در تمام خراسان به شیوه یکسانی طبخ و با خورشت قیمه خورده می شود. من جمله زادگاه خودم تربت حیدریه. شله مشهدی اما بیشتر اختصاص به شهر مشهد دارد.
      این دستورالعمل مربوط به حلیم هست نه شله مشهدی

      پاسخ
    • اورازجان ۷ ماه پیش

      حلیم همینه موادش.. آقای دانشمند… 😂
      درسته که شله ام گوشت داره ولی حبوباتم داره دیگه… خودتو اذیت نکن. فامیدیم از کجای مشهدی 😁😁😉

      پاسخ