طرز تهیه نان سبوس دار خانگی خوشمزه و حرفه ای در فر

طرز تهیه نان سبوس دار

 

یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه و مقوی می باشد. یک دانه گندم از سه بخش تشکیل شده است که بخش بیرونی و خارجی که در معرض نور آفتاب است سبوس است بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ ماده ای برای تسهیل در بهبود گوارش بهتر از سبوس نیست. نان سبوس دار نسبت به نان های دیگر کمی رنگ آن تیره تر است. از خواص مهم نان سبوس می توان به کمک به کاهش وزن و احساس سیری طولانی، سلامت بینایی، برای بیماری های ورم معده اشاره کرد، همچنین مصرف نان سبوس دار برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز بسیار مفید است. امروز در پارسی دی نان سبوس دار بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد این نان را تهیه کنید و از خواص خوب آن بهرمند شوید همراه ما باشید.

مواد لازم 

پودر سبوس گندم۱۰۰ گرم معادل ۱ و ۱/۳ پیمانه
خمیر۲ ق غذا خوری
شکر۱ ق چای خوری
نمک۱ ق چای خوری
روغن۲ ق غذا خوری
آرد سفید شیرینی پزی۵۰۰ گرم
آب ولرمبه مقدار لازم

طرز تهیه نان سبوس دار

مرحله اول : آماده سازی آرد

ابتدا آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود سپس با پودر سبوس گندم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم : عمل آوری خمیر مایه

۱/۲ پیمانه آب را بگذارید تا ولرم شود یعنی حرارت آن در حدی باشد که اگر انگشت را داخلش فرو ببرید گرما را احساس کند ولی نسوزد سپس خمیر مایه و شکر را به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید سپس یک بشقاب روی ظرف گذاشته و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

مرحله سوم : تهیه خمیر سبوس دار

نمک را در ۱/۳ آب ولرم حل کنید. خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد که در مرحله اول تهیه کردیم اضافه کنید و هم بزنید سپس روغن و محلول نمک را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط شوند اگر نیاز بود آب ولرم بریزید تا خمیر جمع شود سپس خمیر را بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر لطیف و نرمی بدست بیاد سپس خمیر را داخل یک کاسه که از قبل چرب کردید قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم بگیرد و پف کند.

مرحله چهارم : استراحت دوم نان سبوس دار

وقتی خمیر حجم گرفت با مشت پف آن را بگیرید و به اندازه دلخواه چونه کنید سپس سینی فر را چرب کنید و کف آن سبوس بپاشید و چونه های خمیر را داخل سینی قرار داده و روی آن را با نایلون چرب شده بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید نان سبوس دار استراحت کند.

مرحله پنجم : پخت نان سبوس دار

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نایلون چرب را از روی خمیر بردارید و آن را با روغن مایع رومال کنید و کنجد بپاشید و در فر از قبل شده به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا خمیر پخت شود یعنی وقتی خلال دندان وارد نان سبوس دار کنید تمیز بیرون بیاید. می توانید برای خوش رنگ شدن نان سبوس دار چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید پس از پخت آن ها را از سینی فر جدا کنید و برای چند دقیقه داخل یک دستمال گذاشته سپس همراه با صبحانه یا عصرانه خود میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان سبوس دار

  1. حتما خمیر مایه شما تازه باشد تا فعال شود اگر این مرحله درست انجام نشود در نهایت خمیر شما سفت و سنگین خواهد شد.
  2. وقتی خمیر را ورز می دهید باید یک خمیر لطیف و نرم بدست بیاروید می توانید برای ورز دادن از دستگاه استند میکسر استفاده کنید.
  3. داخل فر یک کاسه آب بگذارید تا با ایجاد رطوبت نان نرم تر شود.
  4. مقدار آب ولرم گفته نشد زیرا برای خمیر کردن با توجه به آردهای مختلف ممکن است کم یا بیشتر از اندازه بخواهد.

همچنین ببینید 

از
11
دیدگاه