طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت گیاهی و خوشمزه به روش تبریزی

دلمه برگ مو بدون گوشت

 

یکی از روش های تهیه دلمه می باشد ولی بدون گوشت و گیاهی که هم خوشمزه است و چیزی از ورژن اصلی آن کم ندارد و مخصوص افرادی است که طعم و مزه گوشت را دوست ندارند و یا به دلیل گیاه خوار بودن از خوردن گوشت امتناع می کنند زیرا دوست دارند به زیستگاه طبیعی کمترین آسیب را بزنند. اما دلمه یکی از خوراکی های بسیار پر طرفدار در خاورمیانه می باشد و در کشورهای عربی و ترکیه نیز بسیار محبوب است و در سال ۲۰۱۷ جمهوری آذربایجان دلمه را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسانده است. بهتر است از برگ های تازه و درشت استفاده شود. امروز در پارسی دی دلمه برگ مو بدون گوشت تبریزی گیاهی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

لپه۱ پیمانه
برنج۱/۲ یپمانه
بلغور۱/۲ یپمانه
پیاز۲ عدد
سبزی دلمه۲۵۰ گرم
رب۱ ق غذا خوری
سرکه سفید۱/۲ پیمانه
شکر۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت گیاهی با بلغور

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا از قبل برنج و لپه را خیس کنید و بلغور را با آب ولرم نیز خیس کنید و کنار بگذارید. لپه را داخل قابلمه ریخته و بگذارید چند جوش بخورد و کف کند تا بوی بد آن از بین برود سپس با آب سرد آبکش کنید. برنج را نیز کمی با آب روی حرارت بگذارید و نیم پز کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

داخل تابه کمی روغن ریخته تا داغ شود سپس پیازها را نگینی ریز خرد کنید و کمی با فلفل و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود در ادامه لپه و برنج و بلغور را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد تفت بخورند سپس سبزی ریز شده دلمه را به همراه رب اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از برود در انتها کمی نمک به مواد بزنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: پیچیدن دلمه برگ بدون گوشت

برگ ها را در آب در حال جوش بریزید و بعد از ۲ دقیقه که کمی تغییر رنگ دهند سریع آبکش کنید تا نرم شود سپس روی دستمال نخی بیندازید و بگذارید تا کاملا خشک شود بعد برگ ها را به پشت برگردانید و مقداری از مواد را در مرکز آن قرار دهید و مانند بقچه یا به صورت رولی آن را بپیچید.

مرحله چهارم: پخت دلمه بدون گوشت

ته قابلمه مورد نظر کمی روغن و چند عدد برگ قرار دهید و دلمه ها را به ترتیب روی داخل قابلمه به صورت فشرده کنار هم بچینید و روی دلمه ها یک بشقاب قرار دهید تا فشرده شود سپس کمی آب داخل آن بریزید و بگذارید برای ۱ ساعت دلمه ها پخته شوند بعد از این زمان سرکه و شکر را مخلوط و داخل دلمه بریزید و صبر کنید تا سس به خورد دلمه ها برود سپس به همراه زرشک و پیاز داغ سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دلمه برگ بدون گوشت

  1. برای طعم دهنده از رب انار یا چند عدد آلوچه یا آلبالو نیز می توانید استفاده کنید.
  2. چاشنی ها باید در ۳۰ دقیقه انتهایی اضافه شوند وگرنه برگ ها سفت باقی می ماند.
  3. می توانید مقدار بلغور را بیشتر از برنج کنید.
  4. سبزی دلمه شامل تره، پیازچه، جعفری، شوید، تره می باشد.
  5. با سبزی خشک نیز می توانید این دلمه را تهیه کنید.

همچنین ببینید  

از
10
دیدگاه