طرز تهیه قارنی یاریخ بسیار خوشمزه و مجلسی به روش تبریزی

طرز تهیه قارنی یاریخ

 

گارنی یاریخ یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه تبریزی می باشد که به بادمجان شکم پر نیز معروف است اما این غذا در استانبول نیز تهیه می شود و بسیار محبوب می باشد و بیشتر با بادمجان و گوشت چرخ کرده تهیه می شود شما می توانید این غذای خوشمزه را داخل فر یا روی گاز تهبه کنید و به دلخواه روی آن پنیر پیتزا بریزید. طعم و ظاهر این غذا فوق العاده می باشد و شما می توانید به عنوان پیش غذا برای مهمانی خود تهیه کنید. بادمجان در دسته غذاهای سنتی ایرانی بسیار پرکاربرد دارد و این غذا نیز می تواند جایگزین خوبی برای کسانی که طعم و مزه بادمجان را دوست دارند باشد. شما می توانید قارنی یاریخ را به عنوان وعده اصلی در شام یا نهار تهیه کنید. امروز در پارسی دی قارنی یاریخ را به شما آموزش خواهیم داد با ما  همراه باشید.

مواد لازم 

بادمجان متوسط۴ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
جعفری خردشده۴ قاشق غذا خوری
زرشک۲ قاشق غذا خوری
گردو خردشده۴ قاشق غذا خوری
رب گوجه ‌فرنگی۲ قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی۲ عدد
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه قارنی یاریخ تبریزی

مرحله اول: آماده سازی بادمجان

ابتدا بادمجان ها را راه راه از طول پوست بگیرید (نباید کل پوست را بگیرید برای زیبایی کار بیشتر) سپس از وسط به دو نیم کنید و با کمک قاشق وسط آن را کمی خالی کنید و تخم های بادمجان را برای جلوگیری از تلخی خارج کنید و در ادامه بادمجان ها را برای ۳۰ دقیقه داخل محلول آب نمک ریخته تا تلخی آن از بین برود.

مرحله دوم: سرخ کردن بادمجان

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه بادمجان ها را زیر آب سرد گرفته تا نمک اضافی آن برود سپس بادمجان ها را داخل آبکش یا روی دستمال نخی قرار داده تا خشک شود سپس داخل تابه کمی روغن ریخته بادمجان ها را با حرارت کم سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: تهیه مواد بادمجون شکم پر

داخل همان ماهیتابه پیاز و سیر نگینی خرد کنید و آنها را کمی سرخ کنید و زردچوبه و فلفل اضافه می کنیم و گوشت چرخ کرده را هم افزوده و هم می زنیم تا گوشت تغییر رنگ دهد در ادامه گوجه فرنگی های نگینی خرد شده را به همراه رب و نمک اضافه کرده و تفت می دهیم و از روی گاز برمی داریم. گردوی خرده شده و جعفری ساطوری شده و زرشک را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم سپس شکم بادمجان ها را که خالی کردیم با مواد فوق پر می کنیم.

مرحله چهارم: قارنی یاریخ در فر

بادمجان های شکم پر را بعد از پر کردن داخل یک ظرف پیرکس چیده و روی آن از مخلوط رب و آب و روغن ریخته و بمدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ قرار می دهیم تا بادمجان ها پخته و نرم شوند.

مرحله پنجم: قارنی یاریخ روی گاز

بادمجان ها را داخل یک تابه چیده و آب و رب را با هم مخلوط کرده و کمی روغن ریخته و به روی بادمجان ها بریزید و درب تابه را گذاشته و با حرارت کم اجازه دهید تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پخته شوند. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قارنی یاریخ تبریزی

  1. می توانید به دلخواه روی مواد بادمجان ها کمی پنیر پیتزا بریزید.
  2. می توانید به جای آب و رب از مخلوط عصاره گوشت و رب استفاده کنید.
  3. به دلخواه چند عدد برش گوجه فرنگی نیز کنار بادمجان ها قرار دهید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه قارنی یاریخ بسیار خوشمزه و مجلسی به روش تبریزی
3.8 (75%) 12 votes

  • رها ۱ سال پیش

    ممنون از رسپیتون خوشمزه بود 😋❤

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ