روش تهیه سماق خانگی پرخاصیت و مفید به ساده ترین روش

روش تهیه سماق خانگی

 

یکی از ادویه های پرکاربرد به خصوص برای کباب و کتلت ها که مزه ترشی بسیار خوشمزه دارد اگر شما هم جزء دسته افرادی هستید که سماق را از بیرون تهیه می کنید دیگر نیاز نیست شما می توانید به راحتی در منزل سماق تهیه کنید اصلا نیاز به مواد خاصی نیست و شما با کمک یک آسیاب برقی یک سماق خانگی با کیفیت را تهیه می کنید. سماق بیشتر در منطقه ارسباران واقع در آذربایجان شرقی رشد می کند و چون پوسته بیشتری دارد رنگ آن قرمز و مرغوب است سماق های مناطق دیگر رنگ تیره تری دارند و کیفیت کمتر، درختچه این گیاه به طول ۳ متر است با شاخه های جوان و گلبرگ های با کرک است. واژه سماق به معنی قرمز تیره می باشد. اما از خواص مهم سماق از جمله : رفع دندان درد، تب، اسهال، نقرس، رماتیسم، برای بیماران دیابتی مفید است زیرا یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف در دیابتی ها، ترکیب گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است که به تغییر ساختار شیمیایی و عملکرد این پروتئین ها می انجامد و مطالعات نشان می دهد که سماق تا ۸۱ درصد از بروز این فرآیند پیشگیری می کند امروز دریافتند که سماق باعث میکروب زادیی بدن می شود به عنوان نمونه از آنجا که چاشنی مهم کباب سماق است زیرا کباب چرب است و سماق باعث کاهش کلسترول می شود و همچنین آلودگی موجود در گوشت را از بین می برد و محافظ بسیار خوبی برای کبد است اما توجه داشته باشید خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود و حتما باید به صورت خشک استفاده شود. امروز در پارسی دی روش تهیه سماق خانگی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

سماق خشک شده۵۰۰ گرم

طرز تهیه سماق خانگی

مرحله اول : خشک شدن سماق

سماق ها را اگر به صورت تازه تهیه کردید باید بگذارید تا کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبتی نداشته باشند سپس دانه های خشک شده سماق را ازش جدا کنید و داخل کاسه بریزید.

مرحله دوم : آماده سازی سماق

برای شست و شوی سماق نباید آن ها را داخل آب بریزید وگرنه تمام مزه و ترشی آن از بین می رود برای شستشو باید خوشه های دانه شده سماق را داخل یک آبکش با منافذ کوچک بریزید و زیر شیر آب حرکتش بدید تا غبار از روی آن شسته شود و بلافاصله روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود.

مرحله دوم : آسیاب کردن سماق

شاید به نظر برسد دانه های سماق رنگ تیره ای دارند چطور قرمز می شوند باید گفت با آسیاب کردن مواد به رنگ قرمز خوش رنگ می رسند پس دانه های خشک شده را داخل آسیاب ریخته و اجازه دهید تا کاملا پودر شوند.

مرحله سوم : تهیه سماق خانگی

وقتی سماق را آسیاب می کنید می بینید که دانه ها سیاهی داخل آن وجود دارند برای اینکه آنها را جدا کنید یک الک درشت بردارید و سماق را الک کنید تا دانه های سیاه رنگ از سماق قرمز خوش رنگ جدا شود. سماق خانگی ما حاضر است آن را داخل شیشه ریخته و می توانید تا سال ها نگهداری کنید.

فوت و فن های دستور تهیه سماق خانگی

  1. می توانید برای پودر کردن آسیاب از مخلوط کن یا آسیاب استفاده کنید.
  2. خوشه های سماق را می توانید از عطاری های تهیه کنید.
  3. اگر از آسیاب استفاده می کنید پالس کمتری بزنید تا دانه های سیاه رنگ سماق با خود سماق پودر نشود و باعث مزه تلخی شود.
  4. سماق خانگی علاوه بر طعم و مرغوبیت بهتر از خواص دارویی دو چندان بهرمند است.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه