طرز تهیه شامی سبزی مجلسی و خوشمزه مازندرانی و گیلانی

طرز تهیه شامی سبزی , دستور پخت شامی سبزی بابلی , ahld sfcd

 

یکی از انواع کتلت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت زیادی به کوکوی سبزی دارد. البته شامی سبز و کوکو سبزی از نظر مواد متفاوت هستند و در این غذا علاوه بر سبزی و تخم مرغ از سیب زمینی و گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شامی سبزی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شامی سبزی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه شامی سبزی با پرتال پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سبزی شامی۲ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۱ عدد
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

شامی سبزی در استان های شمالی کشور با سبزیجات محلی معطر تهیه می شود اما به دلیل اینکه یافتن این سبزیجات در تمام شهرهای کشور کار آسانی نیست ما از سبزی هایی ( تره ، گشنیز و شنبلیله ) استفاده کردیم که در همه شهرها براحتی قابل دسترسی هستند.

طرز تهیه شامی سبزی

برای تهیه شامی سبزی ابتدا اشاره به این موضوع حائز اهمیت است که سبزی های این شامی تره،گشنیز و شنبلیه است که از قبل پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود سپس روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

پیاز و سیب زمینی را پوست می گیریم و آبکشی می کنیم و ریز رنده می کنیم وآب آن ها را کاملا می گیریم و با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم تا خوب یکدست شوند. پس از ورز دادن گوشت با پیاز و سیب زمینی نمک،فلفل روی آن می پاشیم

و تخم مرغ ها را ابتدا در پیاله ای می شکنیم و اگر سالم بودن روی مواد می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و سبزی شامی را که از قبل خرد کرده بودیم را می افزاییم و مواد را ورز می دهیم تا کاملا مایه شامی یکدستی داشته باشیم.

اگر مایه شما سفت بود می توانید کمی تخم مرغ به آن اضافه کنید و اگر شل بود آرد نخودچی یا نان خشک شده را پودر کنید و به مایه بیفزایید.مایه شامی را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند.

مایه را از یخچال خارج می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا به مرور زمان داغ شود و آن وقت مقداری از مایه را بر می داریم با کف دو دست گرد می کنیم و سپس تخت می کنیم و اطراف آن را مرتب می کنیم و با انگشت یک سوراخ وسط آن ایجاد می کنیم

و در روغن داغ قرار می دهیم تا هم مغز پخت شود و هم سرخ شود اصلا حرارت را تغییر نمی دهیم.پس از سرخ شدن یک طرف شامی آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.همگی شامی ها را به این صورت سرخ می کنیم و به همراه نان یا پلو سرو می کنید.نوش جان

همچنین ببینید

طرز تهیه شامی سبزی مجلسی و خوشمزه مازندرانی و گیلانی
3.2 (63.75%) 16 votes
source : mehraban.114