طرز تهیه کیک شیفون گردویی خوشمزه و عالی با پف زیاد با فر و بدون فر

طرز تهیه کیک شیفون گردویی

 

اسفنجی گردویی یک شیرینی بسیار خوشمزه و زیبا می باشد که می توانید خیلی راحت و آسان آن را تهیه کنید. این کیک می توانید برای کیک خامه کشی استفاده کنید و یا با انواع کرم ها آن را تزئین کنید. به دلخواه می توانید داخل انواع قالب ها این کیک را تهیه کنید. حتما نکات گفته شده را رعایت کنید و مواد را با ترازو اندازه کنید تا یک کیک بی نقص و خوشمزه داشته باشید. امروز قصد داریم طرز تهیه کیک شیفون گردویی را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد سه صفر۲۸۰ گرم
بیکینگ پودر۲ ق چای خوری
تخم مرغ۶ عدد
وانیل۱/۴ ق چای خوری
پودر تارتار۱/۲ ق چای خوری
شکر دانه ریز۲۰۰ گرم
شیر۱۲۵ گرم
روغن۱۲۰ گرم
گردو خرد شده نگینی۱/۲ پیمانه

طرز تهیه کیک شیفون گردویی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا در کاسه ی مناسب ۳ بار آرد سفید را الک کنید و بیکینگ پودر را اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مخلوط شود. ظرف را کنار بگذارید. زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کنید باید تخم مرغ ها را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. سفیده را در کاسه ریخته و پودر تارتار را اضافه کنید و با همزن برقی با دور تند هم بزنید و وقتی مقداری کف کرد، ۱/۳ شکر را قاشق به قاشق به آرامی اضافه کنید و در همان هنگام مواد را هم بزنید تا سفیده کاملا کف کند و فرم بگیرد و سفیده به حالت سافت پیک در بیاید. سپس کاسه را داخل یخچال قرار دهید تا خنک بماند.

مرحله دوم: آماده سازی زرده

در کاسه مناسب زرده ها را با وانیل و مابقی شکر در کاسه بریزید. با همزن برقی و با دور تند ۳ تا ۴ دقیقه هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. دقت کنید در یک جهت هم بزنید. شیر را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه هم بزنید. سپس روغن را به مواد اضافه کنید و آن را هم ۱ دقیقه هم بزنید. در آخر آرد را به مواد اضافه کنید و با دور کند به مدت ۱۵ ثانیه در یک جهت با دور کند در حد مخلوط شدن هم بزنید. توجه کنید زیاد هم نزنید زیرا پف کیک کم می شود. در این مرحله گردو ها را اضافه کنید. و یک دور با قاشق هم بزنید تا ترکیب شود.

مرحله سوم: اضافه کردن سفیده ها

فر را در دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید. ظرف سفیده را از یخچال خارج کنید و در ۳ مرحله به آرامی به مواد اضافه کنید و به صورت دورانی با لیسک سیلیکونی به آرامی هم بزنید و مواد را فولد کنید.

مرحله چهارم: پخت کیک با فر و بدون فر

کف قالب را کاغذ روغنی بزارید و به هبچ عنوان دیواره قالب را چرب نکنید. مواد را خیلی سریع در قالب بریزید و پخش کنید تا همه جای قالب یکدست شود. سپس قالب را در فر در دمای ۱۷۰ درجه به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد این مدت قالب را بیرون آورید و همون لحظه با چاقو دور کیک را با چاقو از دیواره ها جدا کنید. سپس کیک را روی پنجره خنک کننده برگردانید و صبر کنید کیک کاملا خنک شود. برای پخت کیک شیفون گردویی بدون فر باید داخل یک قابلمه را کمی چرب کنید و روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود. سپس مایه کیک را داخل قالب ریخته و روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و برای ۶۰ دقیقه بگذارید تا کاملا کیک پخته شود. سپس از قابلمه خارج کنید. می توانید آن را برش دهید و خامه کشی کنید و یا روی کیک را تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کیک شیفون گردویی

  1. همه مواد باید به دمای محیط برسد.
  2. توجه کنید مواد را حتما با ترازو وزن کنید.
  3. پودر تارتار مانع آب انداختن سفیده تخم مرغ می شود.
  4. اگر کیک را برای خامه کشی درست می کنید، حتما از شکر سفید استفاده کنید و کاملا دانه ریز باشد.
  5. دقت داشته باشید یرای جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغ، زرده وارد سفیده نشود  وگرنه مانع فرم گرفتن سفیده می شود.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه