طرز تهیه پیراشکی گوشت چرخ کرده و قارچ و پنیر، خوشمزه و بدون فر

آموزش پیراشکی مرغ با قارچ

یکی غذای خوشمزه و لذیذ و نسبتا ساده است که هم کودکان و هم بزرگسالان به آن علاقمندند. پیراشکی را می توانید برای پیش غذا یا وعده شام و همچنین برای تولدها و جش ها استفاده کنید.  امروز در پارسی دی و در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه پیراشکی گوشت چرخ کرده و قارچ را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت چرخکرده۲۰۰ گرم
سیر۱ حبه
پیاز متوسطیک عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
جعفرییک مشت
قارچ۶ عدد
فلفل دلمه اییک عدد
زرشک۲ قاشق غذاخوری به دلخواه
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

خمیر آماده پیراشکی (مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی شامل سه پیمانه آرد سفید، یک قاشق چایخوری شکر، یک قاشق غذاخوری خمیر مایه، کمی نمک، یک عدد تخم مرغ است)

طرز تهیه پیراشکی گوشت چرخ کرده و قارچ

روش تهیه پیراش گوشت چرخ کرده و قارچ ساده است، اما به کمی حوصله نیاز دارد. در ابتدا لازم است توضیح دهیم که می توانید خمیر پیراشکی را به طور آماده از نانوایی ها تهیه کنید، اما در صورت تمایل می توانید در منزل نیز این خمیر را آماده کنید. ما نحوه تهیه خمیر در خانه را برای شما توضیح می دهیم.

مرحله ۱:

ابتدا شیر را در داخل یک قابلمه ریخته و آن را گرم کنید. سپس شکر را در شیر حل کنید. پس از آن، شیر را از روی حرارت خارج کرده و صبر کنید تا ولرم شود. خمیر مایه را با کمی آب ولرم مخلوط کرده و درب ظرف را ببندید و صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله ۲:

تخم مرغ را در یک ظرف شکسته و با چنگال هم بزنید تا به خوبی ترکیب شود. سپس خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. پس از آن شیر و شکر حل شده را اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. در نهایت نمک و آرد را کم کم به این مخلوط اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به حالت گلوله گلوله نشود.

مرحله ۳:

پس از اینکه مواد را به خوبی ترکیب کردید، قاشق را کنار گذاشته و از دست برای ورز دادن خمیر استفاده کنید. این خمیر در نهایت یکدست و بدون چسبندگی خواهد بود. پس از ورز دادن، خمیر را در داخل کاسه بگذارید و روی آن را بپوشانید تا یک ساعت استراحت کند.

مرحله ۴:

ابتدا یک پیاز متوسط را پوست کنده و شسته و به شکل خلال خرد می کنیم. اکنون داخل یک قابلمه کمی روغن ریخته و وقتی روغن داغ شد، پیازها را در داخل آن ریخته و تفت می دهیم. سپس نمک و زردچوبه را نیز به پیازها اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا رنگ پیازها کاملا طلایی شود. اکنون یک حبه سیر را پوست کنده و رنده کرده و با پیازها مخلوط می کنیم. صبر می کنیم تا بوی سیر به مشام برسد.

مرحله ۵:

۲۰۰ گرم گوشت چرخکرده که مخلوطی از گوشت گوساله و گوسفندی است را داخل قابلمه پیازها می ریزیم. گوشت را تفت می دهیم و سپس ۲ قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه می کنیم تا گوشت خوشرنگ تر و خوشمزه تر شود. نمک و فلفل نیز به میزان لازم به گوشت اضافه می کنیم. اکنون نصف لیوان آب داخل قابلمه ریخته و درب قابلمه را می بندیم و صبر می کنیم تا گوشت پخته و بخارپز شود.

مرحله ۶:

اکنون فلفل دلمه ای را شسته و با چاقو به شکل خیلی ریز خرد می کنیم. سپس فلفل دلمه ای را به قابلمه اضافه می کنیم تا همراه با گوشت بپزد.

مرحله ۷:

اکنون ۶ عدد قارچ را کاملا با آب شسته و خیلی ریز خرد می کنیم. قارچ ها را داخل قابلمه گوشت ریخته و صبر می کنیم تا آب آن جمع شود.

مرحله ۸:

اکنون یک مشت جعفری را شسته و پاک کرده و خرد می کنیم و همراه با دو قاشق غذاخوری زرشک به مواد دیگر اضافه می کنیم. این مواد را باید کاملا هم زده تا ترکیبات با هم مخلوط شوند. لازم به ذکر است که اگر جعفری تازه در دسترس نداشتید، می توانید از جعفری خشک شده برای این منظور استفاده کنید.

مرحله ۹:

در این مرحله خمیری که کنار گذاشته بودید را از کاسه بیرون آورده و کمی ورز دهید. سپس تکه های کوچکی به اندازه پرتقال کوچک را از خمیر جدا کرده و هر کدام را به صورت بیضی شکل بر روی تخته و با استفاده از وردنه باز کنید. در داخل هر کدام مقدار کمی از مایع موجود در ماهیتابه می ریزید. سپس لبه های بیضی را بر روی مواد می آورده و آنها را محکم بر روی هم فشار می دهیم تا خمیر به هم چسبیده و مواد داخل آن به بیرون نریزد. توجه کنید که این مرحله بسیار مهم است زیرا اگر خمیر به خوبی به هم نچسبد، در هنگام سرخ کردن پیراشکی ها، محتویات داخل پیراشکی به بیرون می ریزند.

مرحله ۱۰:

با استفاده از خمیر و مواد داخل ماهیتابه می توانید تعداد زیادی از این پیراشکی ها را آماده کنید. سپس یک ماهیتابه دیگر آماده کرده و کمی روغن در داخل آن بریزید و بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید. پس از آنکه روغن داغ شد، پیراشکی ها را در داخل آن سرخ کنید. رنگ خمیرها باید طلایی شود. پس از اینکه پیراشکی ها سرخ شدند، آنها را در داخل ظرفی چیده و تزئین کنید. برای تزئین می توانید به دلخواه خود بر روی خمیر پیراشکی ها کنجد نیز بریزید.

امیدواریم که از طرز تهیه این غذای خوشمزه لذت برده باشید. پیراشکی یک فینگر فود خیلی خوشمزه است و می توانید در مهمانی ها و جشن تولدها از این غذا تهیه کنید. همچنین می توانید به جای گوشت چرخ کرده از مرغ، سویا و حتی سبزجات در داخل پیراشکی استفاده کنید.
همچنین ببینید

طرز تهیه پیراشکی گوشت چرخ کرده و قارچ و پنیر، خوشمزه و بدون فر
3.9 (77.02%) 47 votes

  • نرجس ۲ سال پیش

    باسلام و تشکر از شما
    در دستور پیراشکی گوشت چرخ‌کرده و قارچ، در قسمت مواد اولیه‌ی خمیر، اسمی از شیر و میزان شیری که لازمه، برده نشده اگر محبت کنید بفرمایید چه مقدار شیر لازمه واسه خمیرش ممنون میشم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      سلام ۱ پیمانه شیر کافیه ولی بسته به اب خور اردها اگر نیاز بود ارد بیشتری بریزید

      پاسخ
  • سیده زینب ۲ روز پیش

    سلام خداقوت چه آشپزی دمت گرم خصوصابابت زولبیاوبامیه کم شهرتون من انسولین میزنم وچشمم برای شیرینی درمیادخصوصاشیرینی خامه ای میشه لطف کنین شیرینی های کم شیرینی درس کرده منم توخونه درس کنم وبخورم😃😃واقعادستتون دردنکنه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ روز پیش

      سلام دوست عزیزم تو سایت شیرینی و کیک رژیمی سرچ کنید رسپی زیاد داریم

      پاسخ