طرز تهیه خمیر پیتزا اصل خانگی عالی و حرفه ای به روش ایتالیایی

طرز تهیه خمیر پیتزا

یک نوع نان مخصوص است که از مواد اصلی تمام پیتزاها محسوب می شود. همانطور که مطمئنا می دانید پیتزا یک نوع غذای بین المللی است که اصالتی ایتالایی دارد و به همین دلیل بهترین نوع خمیر پیتزا هم نوع ایتالیایی آن است. خمیر پیتزا به صورت متداول با آب معمولی تهیه می شود ولی اگر می خواهید خمیر پیتزای شما طعم بهتری داشته باشد می توانید از ماست پر چرب و شیر به جای آب استفاده کنید. این کار باعث می شود خمیر پیتزای شما به سادگی خشک نشود. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ پیتزا ، خمیر پیتزا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خمیر پیتزا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خمیر پیتزا با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

آرد گندم۳ پیمانه
آب۱ پیمانه
نمک۱/۴ ق غذا خوری
روغن زیتون۱ ق غذا خوری
پودر خمیر مایه فوری۱  ق غذا خوری

طرز تهیه خمیر پیتزا

1مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا آرد را یک الی دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و نرم شود سپس آنرا کنار می کذاریم ، در ادامه پودر خمیر مایه فوری را با ۱ لیوان آب ولرم کاملا مخلوط می کنیم و به مدت ۵ دقیقه به آن دست نمی زنیم و کنار می گذاریم تا عمل بیاید.

2مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

آرد الک شده را از وسط باز می کنیم و خمیر مایه و نمک،روغن زیتون را داخل آن می ریزیم و از کنار آرد شروع به مخلوط کردن آن ها می کنیم تا زمانی که خمیر خودش را بگیرد و آن وقت شروع می کنیم به ورز دادن تا خمیر نرم شود سپس روی یک سطح صاف مانند تخته آشپزخانه مقداری آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم و مجددا شوع می کنیم به ورز دادن و چندین بار آن را باز می کنیم و جمعش می کنیم تا اگر هوایی در خمیر وجود دارد خالی شود.

3مرحله سوم: استراحت خمیر

بعد از ورز دادن خمیر،یک قابلمه کوچک را با قلمو آشپزخانه چرب می کنیم و خمیر را در آن گذاشته و یک پارچه تمیز روی خمیر قرار می دهیم و قابلمه را در جای گرمی مانند کنار شوفاژ یا بخاری یا داخل مایکروفر می گذاریم تا به مدت ۱ الی ۲ ساعت باصطلاح استراحت کند.

4مرحله چهارم: تهیه خمیر پیتزا

اگر خمیر حجمش زیاد شده بود یعنی حدودا دو برابر قبلش نشان دهنده این است که خمیر شما آماده شده است،پس روی تخته آشپزخانه یا هر سطح صافی کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم و به ۴ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر ۴ قسمت را به صورت جداگانه ورز می دهیم و فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد می گذاریم تا گرم شود و یک ظرف آب داخل فر قرار می دهیم تا زمانی که آب در حال بخار شدن بود، ظرف های خمیر را داخل آن قرار دهیم.

5مرحله پنجم: پخت خمیر پیتزا

ظرف های مخصوص پخت خمیر پیتزا را با قلموی آشپزخانه و مقدار کمی روغن مایع چرب می کنیم سپس خمیرها را در کف ظرف ها پهن می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا خمیر های پهن شده در ظرف ها کمی بالا بیایند. سپس با بخار شدن آب داخل فر،ظرف های خمیر را داخل آن قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه نیم پز شوند و پخت ابتدایی خمیر انجام شود. سپس ظرف ها را خارج می کنیم و می توانید همان لحظه استفاده کنید و یا نان ها را فریز کنید و هر زمان تمایل داشتید استفاده کنید.

 

فوت و فن های دستور تهیه خمیر پیتزا

  1. اگر خمیر مایه شما فعال نشود خمیر خشکی در نهایت خواهید داشت.
  2. برای پخت بهتر یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا با ایجاد بخار خمیر را نرم کند.
  3. بعد از پخت خمیر را داخل یک نایلون قرار دهید تا با گرمای خودش نرم شود.

 

همچنین ببینید

از
723
دیدگاه

  • نیلوفر ۳ سال پیش

    اگه خمیر مایه نداشتیم با جوش شیرین میشه درست کرد

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      می توانید جوش شیرین استفاده کنید ولی برای پف بیشتر نیاز دارید به ازای هر 120 گرم آرد نصف ق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید ولی باید به همان اندازه ای که جوش شیرین ریختید همان مقدار را آبلیمو یا سرکه به جوش اضافه کنید و مخلوط کنید تا حالات اسیدی داشته باشد می توانید از بیکینگ پودر هم استفاده کنید که نیاز نیست با آبلیمو یا سرکه مخلوط شود. خمیری که با جوش یا بیکینگ پودر تهیه شود نیاز به استراحت ندارد و می توانید بلافاصله استفاده کنید.

      پاسخ
  • raha ۲ سال پیش

    سلام آرد سفید یا همون نول استفاده کنیم یا آرد کامل گندم هم میشه استفاده کرد؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      سلام ارد سفید بهتره اگر ارد فانتزی هم داشته باشید بهتر

      پاسخ
  • الی ۱ سال پیش

    سلام ببخشید میتونم نصف آرد نول و نصف آرد کامل استفاده کنم؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      اره ولی ارد کامل باعث تیره شدن رنگ نان می شود

      پاسخ
  • میلاد ۱ سال پیش

    سلام
    شرمنده فرمودید بجای آب از ماست پرچرب و شیر استفاده کنیم ولی نگفتید به چه میزان

    پاسخ
  • جهان ۸ ماه پیش

    میخواستم از خانمی که خمیر پیتزا را با مائ الشعیر آموزش دادند تشکر کنم , خیلی انرژی مثبت بودند و آرام و با حوصله . بخاطر سایتتان هم ممنون

    پاسخ