طرز تهیه پیراشکی مربایی خوشمزه و آسان با خمیر مخصوص

طرز تهیه پیراشکی مربایی

 

یکی از انواع پیراشکی ها که در سراسر دنیا به خصوص آلمان و استرالیا و انگلیس بسیار محبوب است و بدین صورت می باشد که این خمیر بعد از سرخ شدن با مربا دلخواه پر می شود البته یک پیراشکی مربایی در اتریش وجود دارد که فقط با مربا زردآلو پر می شود. اولین پیراشکی مربایی در سال ۱۵۳۲ در یک کتاب آشپزی آلمانی نوشته شد اما پیراشکی در جاهای مختلف به گونه های خاصی سرو می شود مثلا در استرالیا پیراشکی مربایی به صورت گرم و با مخمر بیشتری تهیه می شود. شما می توانید با هر مربایی که دوست دارید این پیراشکی را تهیه کنید و سرو کنید. خمیر این نوع پیراشکی کمی متفاوت تر می باشد و شما برای اینکه یک پیراشکی خوشمزه داشته باشید باید از مخمر خوب استفاده کنید که تازه باشد. امروز در پارسی دی پیراشکی مربایی با خمیر مخصوص را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شیر ولرم۳/۴ لیوان معادل ۱۵۰ میلی لیتر
کره۳۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شکر۴۰ گرم
خمیر مایه۱ ق مربا خوری پر
وانیلنوک ق چای خوری
نمکنوک ق چای خوری
آرد۲ لیوان معادل ۳۰۰ گرم
مارمالادبه مقدار لازم

طرز تهیه پیراشکی مربایی

مرحله اول : عمل آوری خمیر

ابتدا شیر ولرم (گرمی شیر باید در حدی باشد دست را نسوزاند یعنی اگر انگشت را داخلش فرو می کنید گرما را احساس کند ولی نسوزد اگر دماسنج دارید باید دمای ۵۰ درجه را نشان دهد) را با خمیر مایه و ۱ ق شکر و ۴ ق آرد مخلوط کنید و سلفون روی ظرف بکشید و روی ظرف مورد نظر علامت بزنید تا حجم آن دو برابر شود و کف کند. آرد و نمک را داخل کاسه ریخته و مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله دوم : تهیه خمیر پیراشکی

تخم مرغ را به همراه کره نرم شده و مابقی شکر و وانیل داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید تا تخم مرغ از لختگی خارج شود سپس خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کنید و هم بزنید حالا باید آرد را به تدریج به مواد اضافه کنید تا خمیر بدست بیاد سعی نکنید با ریختن آرد زیاد خمیر را سنگین کنید بلکه با ورز دادن خمیر چسبندگی آن را بگیرید.

مرحله سوم : استراحت خمیر پیراشکی مربایی

خمیر را با دست حدود ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید و یا برای ورز دادن می توانید از استند میکسر استفاده کنید. خمیر نرم و لطیفی باید بدست بیاد سپس خمیر بدست آمده را داخل یک کاسه چرب شده گذاشته و روی آن را سلفون بکشیده و بمدت ۱ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود و پف کند.

مرحله چهارم : سرخ کردن خمیر پیراشکی مربایی

از خمیر چونه های ۴۰ گرمی بگیرید و روی یک سینی آرد پاشی شده قرار دهید و روی آنها دستمال کشیده و مجدد به مدت ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا حجم بگیرد. داخل یک شیرجوش روغن ریخته تا داغ شود سپس دانه دانه پیراشکی ها را داخل روغن انداخته و با قاشق روی آن روغن بریزید تا خوب پف کند حتما در حین پختن پیراشکی حرارت کاملا ملایم باشد تا مغز پخت شود.

مرحله پنجم : تهیه پیراشکی مربایی

پیراشکی های سرخ شده را روی دستمال روغن گیر قرار دهید سپس بعد از کمی که سرد شد مربا را داخل قیف ریخته و از هرکجایی پیراشکی که دوست دارید قیف را وارد نان پیراشکی کنید و کمی مربا داخلش بریزید( مانند نان خامه ای ) سپس روی آن پودر قند بپاشید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت پیراشکی مربایی

  1. با هر نوع مربایی که دوست دارید خمیر پیراشکی را پر کنید.
  2. برای هم زدن آرد از قاشق چوبی استفاده کنید.
  3. مقدار آرد گفته شده در دستور تقریبی می باشد شاید کمتر یا بیشتر آرد بخواهد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه